بازاندیشی در کیفیت ارتباط مدرسه و شهر برپایه تحلیل اجتماعپذیری مدارس دوره تیموری تا ابتدای قرن چهاردهم
(ندگان)پدیدآور
آهنگری, محبوبهمتدین, حشمت اللهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقالهی حاضر، دستآورد پژوهشی میدانی و کتابخانهای میباشد و سعی دارد با بررسی سیر تحول کالبدی مدارس و تحلیل خاستگاه آن، ارتباط مدرسه و شهر را در برخی دورههای اسلامی ایران بازشناسد. بر این اساس نخست، بیش از دوازده بنا از مدارس شاخص دورههای تیموری، صفوی و قاجار انتخاب شد. سپس ضمن مطالعهی اوضاع کشور در آن زمان، وجود یا عدم وجود و مکانیابی فضای جمعی در مدارس مورد بررسی قرار گرفت. در بخش دوم، مبتنی بر یافتههای بخش نخست، ویژگی مدارس از منظر موقعیت قرارگیری و شیوهی تفکیک فضای همگانی مقایسه شد. مقایسهها نشان میدهند که در مدارس این دورهی ایران، دیدگاه اتصال به شهر بوده و بستر این پیوند لحاظ شده است. لیکن تلفیق غیر مشابه فضای مردمی با مدرسه حاکی از آن است که شیوهی واحدی بر همهی تعاملات دلالت ندارد. به نظر میرسد خاستگاه چنین تنوعی را میبایست در تفاوت ضروریات عملکرد هر حکومت جست و جو نمود. تطابق تحلیلها، سه تعبیر کلی از مفهوم ارتباط را روشن مینماید. شایسته است به منظور درک این تعابیر، انواع کیفیات ارتباطی دستهبندی گردد. بر این اساس در پایان، گونههای مختلف ترکیب فضاهای آموزشی و مردمی با ذکر نمونه بیان شده است.
کلید واژگان
معماری اسلامیمدارس
کالبد
حکومت
اجتماع پذیری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد معماری، پردیس البرز، دانشگاه تهراندانشیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
شاپا
2228-60202676-4318




