بازتجسد «پرسهزن» شهر مدرن در پیکر تماشاگر فیلم
(ندگان)پدیدآور
قهرمانی, محمد باقرپیراوی ونک, مرضیهمظاهریان, حامدصیاد, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پرسهزنی، نوعی گردش بیهدف در هزارتوی متروپولیس مدرن میباشد، که با گونهای از ادراک در حال عدمتمرکز توامان است. تماشاکردن و «جذبشدن» به جذابیتهای بصری و فضایی شهر، محرک اصلی پرسهزن است؛ کسی که در پی غوطهور ساختن خود در حسانیت جمعی فضاهای شهری میباشد، در جستجوی آمیختن و ذوبشدن با «توده جمعی» و سیلان آشوبهای شهری. در روند مشاهده مناظر شهری، «پرسهزن» از تصاویر شهری مانند دوربین سینما فیلم میگیرد و به مثابه یک تدوینگر به مونتاژ شاتهای گرفته شده میپردازد. این پژوهش که از نوع نظری و با روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است، میکوشد این نکته را آشکار سازد که با ظهور سینما، الگوی پرسهزن به مثابه تماشاگری سرگردان که در میان فضاهای داخلی و خارجی شهر مدرن گذار میکرد، در پیکر تماشاگر فیلم دگرباره حلول پیدا کرد و تماشاگر سینما را نیز میتوان یک «پرسهزن خیالی» در حال گذار در فضاها و زمانهای فیلمی در نظر گرفت. با تغییرات شهرسازی معاصر، بستر پرسهزنی نیز دگرگون گشته است و در شهرهای ماشینمحور معاصر، رانندگی با اتومبیل را میتوان به مثابه نوع نوینی از پرسهزنی در نظر گرفت. در «اتوپیای» ماشین، مناظر به گونهای سکانسی ظاهر میشوند و به تجربهای سینماتیک از شهر شکل میدهند.
کلید واژگان
پرسهزنیشهر مدرن
تماشاگر فیلم
رانندگی
والتر بنیامین
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهراناستادیار دانشکده هنرها و ادیان، دانشگاه هنر اصفهان
استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان
شاپا
2228-60202676-4318




