بازنگری تطبیقی برنامۀ آموزش پایۀ طراحی در دورۀ کارشناسی معماری
(ندگان)پدیدآور
غریبپور, افراتوتونچی مقدم, مارالنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به بازنگری محتوای دروس پایۀ طراحی در دورۀ کارشناسی معماری میپردازد. در این دوره که هشت تا نه نیمسال تحصیلی به طول میکشد، کارگاههای سه نیمسال اول تحت عنوان دروس پایه شناخته میشود و با وجود طرح درس ارائهشده از سوی شورای عالی برنامهریزی، تنظیم دقیق محتوای آنها بهعهده مدرسان دروس پایه در دانشکدههای مختلف است. برای بهروزرسانی محتوای این دوره و تطابق آن با ضرورتهای آموزشی، لازم است تا محتوای این برنامه به طور ادواری بازنگری شود. در این پژوهش روش بازنگری مقایسۀ تطبیقی برنامۀ دورۀ پایه در دانشگاههای اصلی کشور و دانشگاههای معتبر خارجی است. بر این اساس در بخش نخست، برنامۀ آموزشی دورۀ کارشناسی معماری در یازده دانشگاه معتبر خارجی (آمریکا، انگلیس، استرالیا و ترکیه) بررسی شده است و سرفصلهای اصلی آموزش پایه در هر دانشگاه استخراج شده است. در بخش دوم، دورۀ آموزش پایه و سرفصلهای اصلی آن در سه دانشگاه اصلی کشور، به تفکیک مطالعه شده است. در بخش سوم، بر اساس مقایسۀ برنامۀ آموزش پایه در دانشگاههای خارجی و داخلی و بررسی موضوعات مشترک و متفاوت میان سرفصلها، سرفصلهای اصلی آموزش پایه در قالب سه بخش آموزش مهارتهای پایه، پرورش مهارتهای تکمیلی و آموزش مقدماتی برای آغاز طراحی معماری تدوین شدهاست.
کلید واژگان
آموزش معماریدورۀ کارشناسی
دروس پایه
هدف آموزش
برنامۀ آموزشی
سرفصل دروس
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-01-211394-11-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهراندانشجوی دکتری معماری، دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
شاپا
2228-60202676-4318




