مقدمه ای بر صورت بندی میدان معماری معاصر ایران بر اساس" نظریه میدان" بوردیو
(ندگان)پدیدآور
پیربابایی, محمد تقیسلطان زاده, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
معماری معاصر ایران، به باور بسیاری، با معضلات و چالشهایی روبرو است. تبیین دلایل این معضلات، علیرغم حضور معماری در زندگی اجتماعی، کمتر از منظر جامعهشناسی بررسی شده است. نظریۀ «میدان» بوردیو از نظریاتی است که در حوزه جامعهشناسی هنر مطرح شده و امکان تحلیل حوزههای مختلف هنری را مهیا کرده است. واکاوی و تلاش برای صورتبندی میدان معماری معاصر ایران مطابق با این نظریه، موضوع مطالعه این پژوهش است. این واکاوی با تشریح مفاهیمی چون «میدان»، «منش» و... که لازمۀ آشنایی با مبانی این نظریه است؛ و سپس مطالعه معماری معاصر ایران مطابقِ مبانی نظریۀ میدان انجام شد. نتایج بررسی، ضمن اذعان به لزوم بررسی تاثیر میدانهای دیگر بر معماری، بنا به وسع خود نشان داد «میدان معماری معاصر ایران» دارای آشفتگی و عدم شفافیت بوده و استقلال لازم، قدرت اعمال نیرو و منازعه برای سرمایههای میدان را ندارد. شاید بتوان گفت بسیاری از معضلات و ناهنجاریهای معماری ایران، ناشی از عدم توانایی این حوزه در شکلدهی و تعریف شفاف میدانِ خود است. در پایان و بناچار با حذف «میدان مسکن»، 3 قطبِ ناب، وابسته به میدان قدرت، وابسته به بخش خصوصی در میدان معماری ایران تصویر، و ویژگیهای هر یک بیان میشود.
کلید واژگان
میدانمعماری معاصر ایران
جامعه شناسی
بوردیو
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-07-231394-05-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشکده معماری، دانشگاه هنر اسلامی تبریزپژوهشگر دوره دکترای معماری اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز؛ و مربی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه باهنر کرمان
شاپا
2228-60202676-4318




