بازخوانی نگاره های حسین بهزاد با توجه به نظریه هرمونوتیک مدرن گادامر
(ندگان)پدیدآور
طاهریان, الهامحسنوند, محمد کاظمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در دوران معاصر با توجه به شرایط اجتماعی فرهنگی و اندیشه تجددخواهی و بازتاب فرهنگ و هنر غرب، نگارگران ایرانی به ویژه حسین بهزاد، در راستای احیای هویت و فرهنگ ایرانی-اسلامی به نگارگری گذشته رجوع میکنند. این تحقیق با هدف مطالعه نگارگری حسین بهزاد در دوران معاصر با بهرهگیری از مفاهیم هرمنوتیک گادامر با رویکرد توصیفی- تحلیلی انجام پذیرفته و گردآوری اطلاعات آن با استفاده از منابع کتابخانهای استو به این پرسش پاسخ داده است که، نحوه خلق آثار نگارگران این دوران تا چه اندازه با نظریه هرمنوتیک گادامر تطبیق دارد. نتایج نشان میدهد که مفاهیم هرمنوتیک گادامر، قابلیت شرح و بسط در نگارههای معاصر حسین بهزاد را داراست. هنرمند با گذر به افق معنایی روزگار صفویه به مکالمه با آن پرداخته و آن را با افق معنایی روزگار خویش که عصر جدال بین سنت و تجدد است، ممزوج، و اقدام به خلق اثرش نموده است. گادامر معتقد است، مفسر در این میان پیش داوریهایی که متناسب با دوره خودش است را در تفسیر دخالت میدهد و همچنین بافت و زمینه اجتماعی و فرهنگی نیز در خلق اثر مؤثر است که این مهم در نگارگری معاصر در تلفیقی که بین عناصر سنتی و غربی صورت گرفته قابل مشاهده است.
کلید واژگان
نگارگری معاصرحسین بهزاد
هرمونوتیک مدرن
گادامر
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری هنر اسلامی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرسدانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2228-60392538-5178




