مطالعه تقابل هویت ایرانی و غیر ایرانی در مجلس «آوردن سر ایرج نزد سلم و تور» اثر محمد زمان
(ندگان)پدیدآور
م میرزاییان, فرزانهصابر, زینبنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش، نگارۀ آوردن سر ایرج نزد سلم و تور به قلم محمدزمان از شاهنامه شاهعباس بررسی میشود. فرضیة این مقاله آن است که تفاوت این نگاره در عنوان، محتوا و فضا، با متن شاهنامه و نیز دیگر نگارهها از این مجلس؛ ناشی از تحولات فرهنگی عصر صفوی و نمایانگر مواجهة نقاشی ایرانی با نقاشی غربی است. روش تحقیق، تحلیلی است و برای درک دستور زبان تصویری و نشانههای مستتر در آن، به تحلیل اثر مبتنی بر متن ادبی پرداخته و سپس به تفسیر آن براساس زمینههای اجتماعی و فرهنگی اثر میپردازیم. در این نگاره، برخلاف متن فردوسی، به جای تصویر، فضایی تراژیک و خشونتآمیز از قتل ایرج، قهرمان ایرانی و تاکید بر حقانیتش، فضایی موقّر و باشکوه بازنمایی شده که درآن سلم و تور، که نمایانگر هویت غیرایرانی هستند، باصلابت و با پیکرهایی بزرگتر از ایرج و سایر افراد تصویر شدهاند. محمد زمان از تکنیکهای نقاشی فرنگی، پرسپکتیو، حجمنمایی و سایهروشن در نمایش شکوه ایندو بهره برده است. باتوجه به تحولات پارادایمی در اصفهان قرن یازدهم و تجربۀ گذار از سنت به تجدد، ذبح ایرج، قهرمان ایرانی، در بارگاه سلم و تور را میتوان استعارهای از کمرنگ شدن ارزشهای نگارگری در برابر پرسپکتیو و دیگر تکنیکهای غربی در سبک فرنگیسازی دانست.
کلید واژگان
شاهنامه شاه عباسمحمد زمان
هویت ایرانی
هویت غیرایرانی
ایرج
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایرانهنر اسلامی، ادیان،دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان ، ایران
شاپا
2228-60392538-5178