واکاوی لایههای معنایی در نگارههای فالنامه نسخه طهماسبی با رویکرد آیکونولوژی
(ندگان)پدیدآور
اخوانی, سعیدمحمودی, فتانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فالنامههای مصور دوره صفوی از چند جنبه دارای اهمیت فراوانی هستند. با توجه به اینکه فالنامه از نخستین نسخ موجود مکتب قزوین به شمار میرود، نگارههای آن از جنبهی سبکشناختی دارای ارزش مطالعاتی بسیاری است. اهمیت دیگر آن به ارتباط بینامتنی نگارهها با متون چندگانهی عصر خویش که شکلدهندهی مضامینی مختلف در یک راستای مشخص است، بازمیگردد و دیگر اینکه هنر نگارگری برخلاف کارکرد معمولش در سنت کتابآرایی و تصویرسازی متون ادبی، این بار در کارکردی متفاوت ظاهرشده است. بدین ترتیب نگارههای فالنامه به لحاظ معنامندی، از ساختاری چندلایه تشکیلشدهاند. مسئله این است که چه لایههای معنایی آشکار و پنهانی در نگارههای فالنامههای عصر صفوی حضور دارند؟ در این مقاله تلاش شده است تا با روش توصیفی-تحلیلی، نگارههای فالنامه نسخه طهماسبی (پراکنده) طبق الگوی آیکونولوژی، خوانش و در مراحل سهگانهی آن مورد تحلیل قرار بگیرد. نتیجه این پژوهش نشان داد که وجود مضامین دینی و قرآنی و همچنین فراوانی این مضامین نسبت به دیگر مضامین در نگارههای فالنامه طهماسبی (پراکنده) در جهت ایجاد این تلقی بوده که فالنامه کتابی منطبق بر سنت استخاره و در نتیجه از نظر شرع بدون اشکال است و در کنار آن نیز دیگر باورها از طریق مضامین غیردینی نگارهها فرصت حیات یافتهاند.
کلید واژگان
نگارگریمکتب قزوین
فالنامه طهماسبی (پراکنده)
نقد هنری
آیکونولوژی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
دانشگاه مازندرانعضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران
شاپا
2228-60392538-5178




