نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorچیت ساز, شقایقfa_IR
dc.contributor.authorندایی فرد, احمدfa_IR
dc.contributor.authorنامور مطلق, بهمنfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T20:59:07Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T20:59:23Z
dc.date.available1399-08-01T20:59:07Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T20:59:23Z
dc.date.issued2019-09-23en_US
dc.date.issued1398-07-01fa_IR
dc.date.submitted2018-12-23en_US
dc.date.submitted1397-10-02fa_IR
dc.identifier.citationچیت ساز, شقایق, ندایی فرد, احمد, نامور مطلق, بهمن. (1398). خوانش رویکرد اسطوره‌سنجی نزد ژیلبردوران، با نگاهی به "زیورآرایه های باغ ایرانی". نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 24(3), 31-42. doi: 10.22059/jfava.2019.242898.666108fa_IR
dc.identifier.issn2228-6039
dc.identifier.issn2538-5178
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2019.242898.666108
dc.identifier.urihttps://jfava.ut.ac.ir/article_73185.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/462783
dc.description.abstractخوانش آثار هنری، با بهره­گیری از روش­های نقد اسطوره­ای در ایران، یا بسیار ناشناخته باقی­مانده­است و یا به چند روش معروف نظیر سرنمونی­یونگی، تک­اسطوره­ی­کمبلی و نقد گونه­شناسانه­ی نوتروپ­فرای، محدود شده­است. روش­های دیگر نظیر اسطوره­سنجی، اسطوره­کاوی و اسطوره­متن که از جمله روش­های کاربردی در تحلیل آثارهنری است، هنوز در سطح کشور کم­شناخته باقی مانده­است. از سوی دیگر، طیف­های متنوع آثار هنرهای تجسمی و کاربردی با روش­های مختلف نقد اسطوره­ای، بارها مورد واکاوی قرار گرفته­است. اما هنر زیورآلات؛ به­مثابه­ی هنرهای صناعی و کاربردی، نه­ تنها از حوزه­ی نقد مغفول مانده، بلکه در حوزه­ی نقدهای اسطوره­ای نیز مطرح نشده­است. جستار حاضر، به روش توصیفی – تحلیلی و تاریخی، با بهره­گیری از روش اسطوره­سنجی ژیلبر دوران انجام شده­است. بررسی روش نقد اسطوره­سنجی، سپس خوانش و واکاوی "زیورآرایه­های باغ­ایرانی" با استفاده از این روش، از جمله اهداف پژوهش حاضر است. جستار حاضر، به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که اسطوره­ی­کلان مستتر در "زیورآرایه­های باغ­ایرانی" که در ارتباط مستقیم با زندگی شخصی مؤلفان آثار است و نگارندگان را در یافتن اسرار مستتر در این مصنوعات، همراهی کرده­است، چیست؟ توجه در مضمون کلی و همچنین جزئیات در خور پیکره­ی مطالعاتی مورد نظر نوشتار – زیورآرایه­های باغ ایرانی-  نگارندگان را به این نتیجه رهنمون کرد که تمام موتیف­ها و مضامین مستتر در ساختار مصنوعات، هرکدام به ­نحوی با اسطوره­ی کلان "آرمان­شهر" در ارتباط است.fa_IR
dc.format.extent19024
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehran University College of Fine Artsen_US
dc.relation.ispartofنشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمیfa_IR
dc.relation.ispartofHonar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomien_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2019.242898.666108
dc.subjectاسطوره‌سنجیfa_IR
dc.subjectژیلبردورانfa_IR
dc.subjectزیورآلاتfa_IR
dc.subjectزیورآرایه‌ی باغ‌ایرانیfa_IR
dc.titleخوانش رویکرد اسطوره‌سنجی نزد ژیلبردوران، با نگاهی به "زیورآرایه های باغ ایرانی"fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه الزهراfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، معاون پژوهشی خانه هنرمندان تهرانfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue3
dc.citation.spage31
dc.citation.epage42


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد