| dc.contributor.author | چیت ساز, شقایق | fa_IR |
| dc.contributor.author | ندایی فرد, احمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | نامور مطلق, بهمن | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T20:59:07Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T20:59:23Z | |
| dc.date.available | 1399-08-01T20:59:07Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-22T20:59:23Z | |
| dc.date.issued | 2019-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-12-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-10-02 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | چیت ساز, شقایق, ندایی فرد, احمد, نامور مطلق, بهمن. (1398). خوانش رویکرد اسطورهسنجی نزد ژیلبردوران، با نگاهی به "زیورآرایه های باغ ایرانی". نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 24(3), 31-42. doi: 10.22059/jfava.2019.242898.666108 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6039 | |
| dc.identifier.issn | 2538-5178 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jfava.2019.242898.666108 | |
| dc.identifier.uri | https://jfava.ut.ac.ir/article_73185.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/462783 | |
| dc.description.abstract | خوانش آثار هنری، با بهرهگیری از روشهای نقد اسطورهای در ایران، یا بسیار ناشناخته باقیماندهاست و یا به چند روش معروف نظیر سرنمونییونگی، تکاسطورهیکمبلی و نقد گونهشناسانهی نوتروپفرای، محدود شدهاست. روشهای دیگر نظیر اسطورهسنجی، اسطورهکاوی و اسطورهمتن که از جمله روشهای کاربردی در تحلیل آثارهنری است، هنوز در سطح کشور کمشناخته باقی ماندهاست. از سوی دیگر، طیفهای متنوع آثار هنرهای تجسمی و کاربردی با روشهای مختلف نقد اسطورهای، بارها مورد واکاوی قرار گرفتهاست. اما هنر زیورآلات؛ بهمثابهی هنرهای صناعی و کاربردی، نه تنها از حوزهی نقد مغفول مانده، بلکه در حوزهی نقدهای اسطورهای نیز مطرح نشدهاست. جستار حاضر، به روش توصیفی – تحلیلی و تاریخی، با بهرهگیری از روش اسطورهسنجی ژیلبر دوران انجام شدهاست. بررسی روش نقد اسطورهسنجی، سپس خوانش و واکاوی "زیورآرایههای باغایرانی" با استفاده از این روش، از جمله اهداف پژوهش حاضر است. جستار حاضر، به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که اسطورهیکلان مستتر در "زیورآرایههای باغایرانی" که در ارتباط مستقیم با زندگی شخصی مؤلفان آثار است و نگارندگان را در یافتن اسرار مستتر در این مصنوعات، همراهی کردهاست، چیست؟ توجه در مضمون کلی و همچنین جزئیات در خور پیکرهی مطالعاتی مورد نظر نوشتار – زیورآرایههای باغ ایرانی- نگارندگان را به این نتیجه رهنمون کرد که تمام موتیفها و مضامین مستتر در ساختار مصنوعات، هرکدام به نحوی با اسطورهی کلان "آرمانشهر" در ارتباط است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 19024 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.publisher | University of Tehran University College of Fine Arts | en_US |
| dc.relation.ispartof | نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Honar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomi | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jfava.2019.242898.666108 | |
| dc.subject | اسطورهسنجی | fa_IR |
| dc.subject | ژیلبردوران | fa_IR |
| dc.subject | زیورآلات | fa_IR |
| dc.subject | زیورآرایهی باغایرانی | fa_IR |
| dc.title | خوانش رویکرد اسطورهسنجی نزد ژیلبردوران، با نگاهی به "زیورآرایه های باغ ایرانی" | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه الزهرا | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، معاون پژوهشی خانه هنرمندان تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 24 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 31 | |
| dc.citation.epage | 42 | |