نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکوثر, شباهنگfa_IR
dc.contributor.authorاِدواردز, پُلfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T20:57:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T20:57:42Z
dc.date.available1399-08-01T20:57:26Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T20:57:42Z
dc.date.issued2019-06-22en_US
dc.date.issued1398-04-01fa_IR
dc.date.submitted2017-09-26en_US
dc.date.submitted1396-07-04fa_IR
dc.identifier.citationکوثر, شباهنگ, اِدواردز, پُل. (1398). گذار از مدل فرمان بر به فرمان ده در رخ نگاره های سدۀ نوزدهم میلادی فرانسه. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 24(2), 103-112. doi: 10.22059/jfava.2018.242311.665745fa_IR
dc.identifier.issn2228-6039
dc.identifier.issn2538-5178
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2018.242311.665745
dc.identifier.urihttps://jfava.ut.ac.ir/article_71170.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/462777
dc.description.abstractدر فرانسه­ ی سده­ ی نوزدهم میلادی، افراد برخاسته از طبقه­ ی متوسّط که خواهان نسخه برداری از شیوه­ ی زندگی اشراف بودند، رابطه­ ی سنّتی هنرمند با مدل را دچار دگرگونی ساخته و با استخدام رخ نگاران، به مدل های جدید ایشان بدل  شدند؛ مدل هایی فرمان ده و نه فرمان بر. با این حال، واژه ­نامگان فرانسوی منتشره در این دوره، «مدل» را با همان تعریف قدیمی، مبتنی بر فرمان بردار بودنش، توصیف  کرده اند. در متون عکّاسی منتشره در همین سده نیز، شاهد استفاده از واژه­ ی مدل هستیم؛ امّا این بار برای یاد کردن از «مشتری»های عکاس­خانه ها. در این نوشتار منتج از یک پژوهش بنیادی نظری، تلاش شده تا با آزمودن فرضیّه هایی چند برای یافتن دلیل چنین رویکردی، تعریفی جدید برای مدل، متناسب با جایگاهش در عکّاسی، ارائه شود. بر اساس اسناد بررسی شده، در فرآیند ثبت عکس، تعامل میان عکّاس و مدل، منجر به کسب نتیجه­ ای مطلوب تر نسبت به عمل هر یک از طرفین به تنهایی می شود: بدین معنی که ابتدا رخ نگار مدل را در گرفتن حالت مورد نظر هدایت، و سپس مدل به واسطه­ ی هوشمندی اش، حالت اکتسابی را به حسّی مناسب آراسته و توفیق اثر نهایی را بیش از پیش تضمین می کند.fa_IR
dc.format.extent18336
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehran University College of Fine Artsen_US
dc.relation.ispartofنشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمیfa_IR
dc.relation.ispartofHonar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomien_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2018.242311.665745
dc.subjectبازنمایی خویشتنfa_IR
dc.subjectپرترهfa_IR
dc.subjectحالت گرفتنfa_IR
dc.subjectرخ نگارهfa_IR
dc.subjectعکّاسیfa_IR
dc.subjectمدلfa_IR
dc.titleگذار از مدل فرمان بر به فرمان ده در رخ نگاره های سدۀ نوزدهم میلادی فرانسهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه هنرهای تصویری، دانشکدۀ هنرهای تجسّمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه مطالعات انگلیسی، دانشگاه پاریس 7، پاریس، فرانسهfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue2
dc.citation.spage103
dc.citation.epage112


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد