نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمافی تبار, آمنهfa_IR
dc.contributor.authorکاتب, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorحسامی کرمانی, منصورfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T20:53:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T20:53:13Z
dc.date.available1399-08-01T20:53:09Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T20:53:13Z
dc.date.issued2018-09-23en_US
dc.date.issued1397-07-01fa_IR
dc.date.submitted2017-01-09en_US
dc.date.submitted1395-10-20fa_IR
dc.identifier.citationمافی تبار, آمنه, کاتب, فاطمه, حسامی کرمانی, منصور. (1397). مقایسه انگاره‌های شهریاری در چند نگاره از شاهنامه عمادالکتاب از منظر رودلف آرنهایم. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 23(3), 31-40. doi: 10.22059/jfava.2017.224620.665579fa_IR
dc.identifier.issn2228-6039
dc.identifier.issn2538-5178
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2017.224620.665579
dc.identifier.urihttps://jfava.ut.ac.ir/article_67754.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/462723
dc.description.abstractبراساس نظریه گشتالت، در لحظه مشاهده هر نوع تصویر توسط مخاطب، ترکیب آن در ذهن؛ به‌سوی ساده‌ترین و آشناترین ساختار ممکن، سوق پیدا می‌کند. در این رخداد، اصل هم‌گونی، مشتمل بر مشابهت اندازه، رنگ، شکل، جای‌گیری و جهتمندی فضایی، عمده‌ترین نقش را دارد اما بنا به نظر رودلف آرنهایم، برقراری مشابهت به تنهایی منجر به خوانش درست تصویر نمی‌شود. او <br /> پیش‌شرط دیگری را تحت‌ عنوان تمایزیابی مطرح می‌کند و مدعی می‌شود تشابه در حضور تفاوت، معنی پیدا می‌کند. برای آزمون این منظر، مقاله پیش‌رو به دنبال این پرسش است: «مطابق با اصل تمایزیابی رودلف آرنهایم، شباهت بسیار انگاره‌های شهریاری در تصاویر شاهنامه عمادالکتاب، چگونه ارزیابی می‌شود؟» به این ‌منظور، شش تصویر از نسخه عمادالکتاب، به‌شیوه تطبیقی تحلیلی و با بهره‌گیری از مطالعات اسنادی مورد مداقه قرار گرفت. نتیجه بررسی‌ها نشان داد در این تصاویر به‌دلیل جایگزینی معنی به‌عوض مصداق؛ تشابه بر تفاوت پیشی دارد پس تمایزیابی به اختلال دچار می‌شود. درحقیقت چون نقاش این نسخه، پادشاهان را متعهد به زیبایی‌شناسی فتحعلی‌شاهی و عاری از ویژگی‌های شخصی به تصویر درمی‌آورد؛ مفهوم شهریاری به‌عوض فردیت هر پادشاه <br /> می‌نشیند. گویی همه حاکمان اساطیری این متن ادبی در قالب شخصیت واحدی تحت‌عنوان فرمانروا تعریف می‌شوند به‌گونه‌ای که برقراری تمایز میان آنها به‌سادگی ممکن نیست.fa_IR
dc.format.extent4947
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehran University College of Fine Artsen_US
dc.relation.ispartofنشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمیfa_IR
dc.relation.ispartofHonar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomien_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2017.224620.665579
dc.subjectقاجارfa_IR
dc.subjectشاهنامه عمادالکتابfa_IR
dc.subjectگشتالتfa_IR
dc.subjectرودلف آرنهایمfa_IR
dc.subjectمشابهتfa_IR
dc.subjectتمایزیابیfa_IR
dc.titleمقایسه انگاره‌های شهریاری در چند نگاره از شاهنامه عمادالکتاب از منظر رودلف آرنهایمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه الزهراfa_IR
dc.contributor.departmentمدیر گروه دکتری پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه الزهراfa_IR
dc.contributor.departmentرئیس دانشکده هنر و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا تهرانfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue3
dc.citation.spage31
dc.citation.epage40


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد