خوانش بیشمتنی چهار اثر برگزیدة تصویرسازی کلودیا پالماروسی با پیشمتنهایی از نقاشی ایرانی
(ندگان)پدیدآور
نوروزی, نسترننامورمطلق, بهمننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده نقاشی ایرانی به عنوان یکی از زیباترین جلوههای فرهنگ ایرانی_اسلامی، واجد ویژگیهای بینشی، مضمونی و ساختاری است که آن را مورد توجه هنرمندان و پژوهشگران بسیاری قرار دادهاست. کلودیا پالماروسی، تصویرساز ایتالیایی معاصری است که پیشمتن چهار اثر شاخص خود را طی سالهای 2015و2016 از نگارههای ایرانی برگزیدهاست. این گزینش بیش از همه براساس ویژگیهای ساختاری نقاشی ایرانی صورت گرفتهاست. هدف از این پژوهش مطالعة چگونگی ارتباط میان این آثار پالماروسی و پیشمتنهای برگرفتة آنها از نقاشی ایرانی است. این پژوهش درصدد پاسخ به این پرسشها است که رابطة میان این آثار با پیشمتنهای خود چگونه تبیین میشود؟ و در فرآیند اقتباس این آثار از نگارههای ایرانی چه تغییراتی صورت گرفتهاست؟ این پژوهش با هدف بنیادی و به شیوة توصیفی_تحلیلی و تطبیقی است که با روش ترامتنیت و رویکرد بیشمتنی صورت گرفته است. در جمعبندی نتایج این پژوهش میتوان گفت که ارتباط میان متنهای پیشین و پسین از نوع درزمانی و بینافرهنگی بوده و بیشمتنها با تغییر و تراگونگی در پیشمتنها ایجاد شدهاند. فرآیند اقتباس آثار تصویرسازی پالماروسی از نگارههای ایرانی، اگرچه با توجه به ویژگیهای ساختاری نقاشی ایرانی با تغییرات بسیاری چون تغییرات فرهنگی، روایی، نشانهای، زمانی، جنسیتی، سنی و... همراه بوده، اما یک انتقال فرهنگی-هنری را درپی داشتهاست.
کلید واژگان
نقاشی ایرانیبرگرفتگی
کلودیا پالماروسی
ترامتنیت
بیش متنیت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
پژوهش هنر.دانشکده هنر،دانشگاه الزهرا(س) تهران.ایراندانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه شهیدبهشتی.تهران.ایران
شاپا
2228-60392538-5178




