تحلیل تجربه طراحان در مواجه با فن آوری هولوگرافیک
(ندگان)پدیدآور
خداداده, یاسمنجهانی, شیمانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با پیچیده تر شدن مسائل طراحی و نیازهای جدید کارفرما، لزوم استفاده از فنآوریهای نو درزمینه ارائه ایده نیز به وجود میآید. یکی از فنآوریهای جدیدی که اخیراً مورداستفاده طراحان قرار میگیرد، هولوگرافی است که طراحان را درزمینه ارائه سه بعدی ایده هایشان یاری میکند. این تحقیق با هدف معرفی فنآوری هولوگرافی، بهعنوان یکی از پدیدههای مرتبط با واقعیت مجازی، بررسی تجربیات طراحان در رویارویی با هولوگرامهای سهبعدی و نظرات کاربران در خصوص این فنآوری جدید انجام گردیده است. به این منظور، ابتدا در خصوص فنآوری هولوگرافی و بعد چاپ سه بعدی تحقیق شد و بعد این دو فنآوری با هم مقایسه شدند. سپس جهت دستیابی به نظرات کاربران، 27 نفر از طراحان و معماران در مواجه با یک نمود عینی از فنآوری هولوگرافی که بهوسیله برنامههای مجازی موجود در موبایل تهیهشده بود و یک نمونه اولیه ایجادشده به روش چاپ سهبعدی قرار داده شدند. نتایج مطالعه نشان داد که اگرچه این فنآوری جدید برای طراحان بسیار جذاب است ولی تعداد بیشتری هنوز تمایل به استفاده از چاپ سه بعدی دارند. همچنین عواملی چون هزینه زیاد این فنآوری و میل درونی انسان به مقاومت در برابر تغییر نیز عواملی تأثیرگذار بر نتایج میباشند. البته با گذر زمان، قطعاً این فنآوری کمهزینهتر و فراگیرتر خواهد شد.
کلید واژگان
هولوگرافیکهولوگرام
چاپ های سه بعدی
واقعیت مجازی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی/ دانشگاه تهرانگروه طراحی صنعتی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
شاپا
2228-60392538-5178




