نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعباچی, معصومهfa_IR
dc.contributor.authorفهیمی فر (نویسنده مسوول), اصغرfa_IR
dc.contributor.authorطاووسی, محمودfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T20:50:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T20:50:38Z
dc.date.available1399-08-01T20:50:28Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T20:50:38Z
dc.date.issued2017-12-22en_US
dc.date.issued1396-10-01fa_IR
dc.date.submitted2016-10-19en_US
dc.date.submitted1395-07-28fa_IR
dc.identifier.citationعباچی, معصومه, فهیمی فر (نویسنده مسوول), اصغر, طاووسی, محمود. (1396). "بررسی تطبیقی نگاره‌هایی از کهن‌ترین شاهنامه‌ی جهان با شاهنامه‌های مکتب شیراز اینجو (725-758ه.ق)". نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 22(4), 63-74. doi: 10.22059/jfava.2017.64028fa_IR
dc.identifier.issn2228-6039
dc.identifier.issn2538-5178
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2017.64028
dc.identifier.urihttps://jfava.ut.ac.ir/article_64028.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/462690
dc.description.abstractیکی از کهن‌ترین شاهنامه‌های مصور ایران، که برای بسیاری از پژوهشگران ناشناخته است، شاهنامه‌ی « کاما» یا «دستور» است که به‌ نظر می‌رسد متعلق به اوایل قرن هفتم ه.ق باشد. این نسخه‌ی مصور دارای جنبه‌های ساختاریِ بسیار اصیلی است که تاکنون بدان و تأثیرات زیبایی‌شناختی آن بر سایر نُسخ ادوار بعد پرداخته نشده است. هدف اصلی این جستار تحلیل هندسه‌ی مبنایی و بررسی تأثیرات زیبایی‌شناختی این شاهنامه‌ بر شاهنامه‌های مکتب شیراز اینجوست. <br /> سوال اصلی پژوهش حاضر این است که شاهنامه‌ی مذکور به لحاظ عناصر تصویری و هندسه‌ی مبنایی چه تأثیراتی بر نگاره‌های اصیل مکتب اینجو گذارد؟ روش این تحقیق توصیفی و تحلیلی- تطبیقی، مبتنی بر اولین مرحله از رویکرد اروین پانوفسکی، که توصیفی پیشا‌شمایل‌نگارانه است، با تکیه بر منابع کتابخانه‌ای و اینترنت می‌باشد. <br /> تحقیقات این پژوهش اشکار می‌سازد نگارگر شاهنامه‌ی کاما از نسبت رادیکال 2 که نسبتی است متعلق به دوران کهن -پیش از نسبت طلایی که مصریان باستان به کار می بردند_ حدّاکثر بهره‌برداری را نموده است. این نسبت در شاهنامه‌های اینجو تداوم می‌یابد. نتایج حاصل از تطبیق نگاره‌های دو مکتب سلجوقی و اینجو آشکار می‌سازد که به‌جز هندسه‌ی مبنایی، بسیاری از عناصر تصویری شاهنامه‌های اینجو نظیر رنگ‌های ناب، فضاسازیِ کتیبه‌وار و فشردگی عناصر بصری در کادر افقی و طراحی پویا، از نگاره‌های شاهنامه‌ی کاما، تأثیرات بسیاری پذیرفته است.fa_IR
dc.format.extent11481
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehran University College of Fine Artsen_US
dc.relation.ispartofنشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمیfa_IR
dc.relation.ispartofHonar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomien_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2017.64028
dc.subjectشاهنامه کهن جهانfa_IR
dc.subjectشاهنامه های اینجوfa_IR
dc.subjectرادیکال دوfa_IR
dc.subjectزیبایی‌شناسیfa_IR
dc.title"بررسی تطبیقی نگاره‌هایی از کهن‌ترین شاهنامه‌ی جهان با شاهنامه‌های مکتب شیراز اینجو (725-758ه.ق)"fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue4
dc.citation.spage63
dc.citation.epage74


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد