| dc.contributor.author | عباچی, معصومه | fa_IR |
| dc.contributor.author | فهیمی فر (نویسنده مسوول), اصغر | fa_IR |
| dc.contributor.author | طاووسی, محمود | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T20:50:28Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T20:50:38Z | |
| dc.date.available | 1399-08-01T20:50:28Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-22T20:50:38Z | |
| dc.date.issued | 2017-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-10-19 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-07-28 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عباچی, معصومه, فهیمی فر (نویسنده مسوول), اصغر, طاووسی, محمود. (1396). "بررسی تطبیقی نگارههایی از کهنترین شاهنامهی جهان با شاهنامههای مکتب شیراز اینجو (725-758ه.ق)". نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 22(4), 63-74. doi: 10.22059/jfava.2017.64028 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6039 | |
| dc.identifier.issn | 2538-5178 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jfava.2017.64028 | |
| dc.identifier.uri | https://jfava.ut.ac.ir/article_64028.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/462690 | |
| dc.description.abstract | یکی از کهنترین شاهنامههای مصور ایران، که برای بسیاری از پژوهشگران ناشناخته است، شاهنامهی « کاما» یا «دستور» است که به نظر میرسد متعلق به اوایل قرن هفتم ه.ق باشد. این نسخهی مصور دارای جنبههای ساختاریِ بسیار اصیلی است که تاکنون بدان و تأثیرات زیباییشناختی آن بر سایر نُسخ ادوار بعد پرداخته نشده است. هدف اصلی این جستار تحلیل هندسهی مبنایی و بررسی تأثیرات زیباییشناختی این شاهنامه بر شاهنامههای مکتب شیراز اینجوست. <br /> سوال اصلی پژوهش حاضر این است که شاهنامهی مذکور به لحاظ عناصر تصویری و هندسهی مبنایی چه تأثیراتی بر نگارههای اصیل مکتب اینجو گذارد؟ روش این تحقیق توصیفی و تحلیلی- تطبیقی، مبتنی بر اولین مرحله از رویکرد اروین پانوفسکی، که توصیفی پیشاشمایلنگارانه است، با تکیه بر منابع کتابخانهای و اینترنت میباشد. <br /> تحقیقات این پژوهش اشکار میسازد نگارگر شاهنامهی کاما از نسبت رادیکال 2 که نسبتی است متعلق به دوران کهن -پیش از نسبت طلایی که مصریان باستان به کار می بردند_ حدّاکثر بهرهبرداری را نموده است. این نسبت در شاهنامههای اینجو تداوم مییابد. نتایج حاصل از تطبیق نگارههای دو مکتب سلجوقی و اینجو آشکار میسازد که بهجز هندسهی مبنایی، بسیاری از عناصر تصویری شاهنامههای اینجو نظیر رنگهای ناب، فضاسازیِ کتیبهوار و فشردگی عناصر بصری در کادر افقی و طراحی پویا، از نگارههای شاهنامهی کاما، تأثیرات بسیاری پذیرفته است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 11481 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.publisher | University of Tehran University College of Fine Arts | en_US |
| dc.relation.ispartof | نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Honar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomi | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jfava.2017.64028 | |
| dc.subject | شاهنامه کهن جهان | fa_IR |
| dc.subject | شاهنامه های اینجو | fa_IR |
| dc.subject | رادیکال دو | fa_IR |
| dc.subject | زیباییشناسی | fa_IR |
| dc.title | "بررسی تطبیقی نگارههایی از کهنترین شاهنامهی جهان با شاهنامههای مکتب شیراز اینجو (725-758ه.ق)" | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 22 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 63 | |
| dc.citation.epage | 74 | |