مواجهۀ شیلر با اندیشه های زیبا شناسانه ی کانت
(ندگان)پدیدآور
جعفری, حمیدهضیاشهابی, پرویزآریان پور, امیر اشرفحسینی, مالکنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شیلر نقد قوهی حکم کانت را آغازی برای پژوهشهای فلسفی خویش درباب هنر و زیبایی قرار می دهد. در این میان، آنچه بیش از همه او را به تأمل واداشت، غلبه بر «دوگانه انگاری» کانتی در خصوص «ضرورت و آزادی» و «حس و عقل» بود. او این «دوگانه انگاری» را بخشی از معضلات و مشکلاتی میداند که گریبان انسان مدرن را گرفته است. روشنگری و مدرنیته را سبب ساز این مشکلات می داند. این تحقیق با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی به مواجهۀ شیلر با آراء زیبا شناسانۀ کانت می پردازد و نشان می دهد که چگونه میتوان از دل ضرورت به آزادی رسید و چگونه میتوان تقابل میان جزء و کل، وظیفه و میل، طبیعت و انسان را از میان برداشت. در این راستا شیلر تلاش کرد کار ناتمام کانت را در پیوند عقل نظری و عملی، به نتیجه برساند، و بر «دوگانه انگاری» اندیشههای وی فائق آید. در این پژوهش خواهیم دید که شیلر به واسطۀ مفهوم بازی از تقابل ماده ـصورت / حس ـ عقل فراتر می رود و به "دوگانه انگاری" وحدت می بخشد . شیلر از هنر به مثابۀجایگاه تحقق بازی برای وحدت بخشیدن به این دو عنصر و در نتیجه وحدت بخشیدن به انسان بهره می گیرد . وحدتی که خود چیزی نیست جزء بازی
کلید واژگان
روشنگری""دوگانه انگاری"
"حس و عقل"
"کانت"
"شیلر
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
هیئت علمی دانشگاه آزادهیئت علمی
هیئت علمی
هیئت علمی
شاپا
2228-60392538-5178




