بررسی شخصیت محصولی خودروهای سدان از دیدگاه مشتریان ایرانی با استفاده از مهندسی کانسی
(ندگان)پدیدآور
اژدری, علیرضاکریم پور لاله دشتی, میلادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مهمترین ابزارهایی که در عصر مدرن برای طراحی استایل خودروهای سواری توسط طراحان مورد استفاده قرار می گیرد، توجه به واکنش مشتری است. مهندسی کانسی به عنوان یکی از کارآمدترین روشهای طراحی احساسی می تواند روشی مناسب برای ارزیابی احساسی و روانی نگاه مشتریان به وضعیت کنونی طراحی استایل درصنعت خودرو باشد. در این مقاله به بررسی شخصیت محصولی برترین خودروهای سدان با استفاده از مهندسی کانسی پرداخته شده است. بدین منظور، پس از معرفی مفاهیم مرتبط و نیز پژوهشهای محققان در این زمینه های مربوطه، 5 خودروی سدان برتر سال2013 موجود در بازار ایران و جهان انتخاب شد و با استفاده از مهندسی کانسی، پرسشنامه ای با20 بعد شخصیتی و در قالب لیکرت 5 خانه ای در زمینه ی شخصیت محصولی برای این تحقیق طراحی شد و از40 کاربر(20پسر و18دختر)22تا 35 ساله خواسته شد تا با استفاده از 5 نما استاندارد شده و با ویژگیهای یکسان برای خودروها، هر خودرو را مورد سنجش قرار دهند. پس از تحلیل آماری داده های خروجی، میزان قدرت هویت نشان تجاری هر محصول براساس شخصیت محصولی و گرایشهای کلاسیک، مدرن و اسپرت را آشکار کرد، همچنین شخصیت محصولی وقار به عنوان شخصیت محصولی مشترک مدلهای برتر از دیدگاه کاربران شناخته شد.
کلید واژگان
خودروهای سدانشخصیت محصول
مهندسی کانسی
واکنش مشتری
طراحی احساسگرا
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشکده طراحی صنعتی دانشگاه تهران، ایرانکارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشکده ی هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران
شاپا
2228-60392538-5178




