نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمرسلی توحیدی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorدادور, ابوالقاسمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T20:49:16Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T20:49:17Z
dc.date.available1399-08-01T20:49:16Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T20:49:17Z
dc.date.issued2017-09-23en_US
dc.date.issued1396-07-01fa_IR
dc.date.submitted2016-12-11en_US
dc.date.submitted1395-09-21fa_IR
dc.identifier.citationمرسلی توحیدی, فاطمه, دادور, ابوالقاسم. (1396). تبیین نسبت «بافت محورانه» میان زیبایی‌شناسی و اخلاق در گرافیک تجاری. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 22(3), 37-46. doi: 10.22059/jfava.2017.63166fa_IR
dc.identifier.issn2228-6039
dc.identifier.issn2538-5178
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2017.63166
dc.identifier.urihttps://jfava.ut.ac.ir/article_63166.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/462675
dc.description.abstractشرح و تبیین رابطه میان هنر و اخلاق، از دیرباز سهم عمده‌ای در پیکره تفکر فلسفی داشته است. با مطالعه‌ای بر گونه‌شناسی این نظریات، می‌توان روابط میان هنر و اخلاق را در دو ساحت «اصالت اخلاق» و «خودآیینی هنر» طبقه‌بندی کرد. قائلان به نظریه اصالت اخلاقی، بر مبنای اصول اخلاقی، به قضاوت آثار هنری می‌پردازند؛ حال آن‌که مدعای حامیان خودآیینی، جدایی مرزهای زیبایی‌شناسی از اخلاق است. <br /> در گرافیک تجاری که از اقتضائات جامعه امروزی و هنر آن به شمار می‌آید، امروزه با کمترین تبلیغی مواجه هستیم که به بازنمایی عینی ویژگی‌های کالا یا خدمات بپردازد؛ شمار کثیری از تبلیغات تجاری، به مدد استفاده از عناصر تخیلی در بیان و تکنیک‌های تصویری، به «بازنمایی کاذب» ویژگی‌هایی از محصول می‌پردازند که مطابق خصوصیات ماهوی کالا و خدمات نیست؛ با اتخاذ رویکردی اخلاقی به مسئله حاضر، عدم صدق یادشده در تبلیغات تجاری، از مصادیق قبح اخلاقی است، اما از سوی دیگر، نمایش ویژگی و خصوصیات عینی محصول، ساحت خلاقانه اثر را مخدوش خواهد کرد. پژوهش حاضر با بهره‌گیری از روش توصیفی و ابزار جمع‌آوری اطلاعات کتابخانه‌ای، به بازخوانی نظریه‌های هنر و اخلاق پرداخته و کاربست دیدگاه بافت محوری «بریس‌گات» را در صورت‌بندی تناقض یادشده میان وظیفه اخلاقی و وجه زیبایی‌شناختی در تبلیغات، نشان می‌دهد.fa_IR
dc.format.extent559
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehran University College of Fine Artsen_US
dc.relation.ispartofنشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمیfa_IR
dc.relation.ispartofHonar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomien_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2017.63166
dc.subject"زیبایی شناسی"fa_IR
dc.subject"اخلاق"fa_IR
dc.subject"خودآیینی"fa_IR
dc.subject"اصالت اخلاق"fa_IR
dc.subject"بافت محوری"fa_IR
dc.subject"بریس‌گات"fa_IR
dc.titleتبیین نسبت «بافت محورانه» میان زیبایی‌شناسی و اخلاق در گرافیک تجاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه الزهراfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد دانشکده هنر. دانشگاه الزهرا . تهرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue3
dc.citation.spage37
dc.citation.epage46


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد