شاخصه های خلق شخصیت تبلیغاتی ایرانی
(ندگان)پدیدآور
امینی, نجمهندایی, امیر حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شخصیتهای تبلیغاتی مثل یامیام، میمونک چیتوز، آقای ایمنی و ... سالهاست که خاطرات نسلهای مختلفی از مصرفکنندگان ایرانی را رقم زده و توانستهاند تاثیر زیادی در فروش محصولات داشته باشند. هدف این مقاله یافتن تعریفی روشن از نقش و کارکرد شخصیتهای تبلیغاتی و مزایا و معایب تبلیغات شخصیتمحور و یافتن اصول و معیارهایی که متضمن خلق شخصیت تبلیغاتی متناسب با تفاوتهای فرهنگی، دینی و تاریخی ما باشد و بتواند صاحبان تبلیغات را در خلق شخصیت تبلیغاتی ماندگار، کارآمد و ایرانی یاری دهد، است. این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تطبیقی، از طریق منابع اسنادی و مشاهده انجام گردید و طی آن مشخص شد، یک شخصیت تبلیغاتی، تصویری نمادین و فرهنگی است. بنابراین باید نمادهای بصری و کلیشههای رفتاری را تقویت کند که متناسب با ارزشها و فرهنگ مخاطب بوده تا مخاطب بتواند پیام و مفاهیم ضمنی را از طریق شخصیت، به درستی رمزگشایی و پیام مورد نظر را دریافت کند. با توجه به زمینههای فرهنگی ایران، لازم است هویتیابی فرمی، معنایی و رفتاری شخصیتهای تبلیغاتی برای دوری از نسخهبرداری کورکورانه از شخصیتهای تبلیغاتی خارجی و کمک به مخاطب در پذیرش و درک معانی ضمنی و کلیشههای رفتاری شخصیت در تبلیغات شخصیتمحور مدنظر قرار گیرد.
کلید واژگان
شخصیتهای تبلیغاتی ایرانیمسکات تجاری ایرانی
سخنگویان تبلیغاتی ایرانی
تیزرهای شخصیت محور
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد گرافیک، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراناستادیار دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
شاپا
2228-60392538-5178




