بررسی رویکرد کیچ در عرصه ارتباطات بصری
(ندگان)پدیدآور
معنوی راد, میترامرسلی توحیدی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
واژه کیچ در قلمرو هنر به معنای آثار تکراری، تقلیدی و قابلدسترس است که با ویژگیهایی نظیر تکرار امر آشنا، تکثر، تقلید، بهرهگیری از عواطف کاذب، به جای تعقل و دور بودن از ایده همراه است. امروزه تعاریف کیچ در عرصههای مختلف هنری، ادبی، سیاسی و فرهنگی، مورد استفاده قرار میگیرد و رویکردهای گوناگون و آرای متکثری در برابر آن وجود دارد. این پژوهش با اتخاذ رویکرد انتقادی به شیوع و گسترش کیچ و مصادیق آن در عرصهای از ارتباط تصویری که در ارتباط با عموم مخاطبان و در بسترهای عمومی جامعه رواج دارد، پدیده مذکور را روندی بسیار مهم و تاثیرگذار محسوب میکند و آن را نیازمند خوانش و کنکاش میداند؛ زیرا نفوذ و همهگیری این پدیده در جامعه، ارتباط مستقیم با تنزل سطح ذائقه بصری مخاطبان و عدم آشنایی آنان با کیفیت زیباییشناسی ناب، خواهد داشت. پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش توصیفی و ابزار جمعآوری اطلاعات کتابخانهای، به بررسی و تبیین کیچ و نمودهای آن در حوزههای مختلف ارتباط تصویری میپردازد. نتایج حاصل نشان میدهد، این پدیده منجر به تولید آثار ارتباط تصویری با ویژگیهایی نظیر تقلید و تکرار، حس آمیزی از طریق تکرار فرمهای آشنا، رجوع تقلیلگرایانه به گذشته و سنت، انباشت و دلالت صریح، میگردد.
کلید واژگان
رویکرد کیچارتباط تصویری
تقلید
تکرار در آثار هنری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
شاپا
2228-60392538-5178




