پژوهشی بر ارتباط موضوعی نقوش بهکار رفته بر سطوح ابینه با متن ادبی آنها در نگارههای شاهنامهی شاه تهماسب
(ندگان)پدیدآور
صدری, مینانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نقاشی دیواری از عناصر تصویری به کار رفته در نگارگری است که ذهن مخاطب در مورد نوع ارتباط آن با موضوع نگاره به چالش کشیده میشود. هدف این پژوهش، بررسی رابطهی این عنصر تصویری با دیگر عناصر و دستیابی به کارکرد آن در تعامل با موضوع نگاره بر اساس الگوی سوسوری بوده است.20 نمونه از نگارههای شاهنامهی تهماسبی با نقوش مختلف برای بررسی این رابطه انتخاب شده است. به منظور جمعآوری مطالب، مطالعهی همزمان تصاویر و اشعار داستان در مقاطع مختلف آن صورت گرفته است. یافتههای پژوهش به شیوه کیفی بررسی شده، سپس با روش تحلیلی و تطبیق دال و مدلول و بررسی روابط آنها در سطوح مختلف، به ارائهی ارجاعات و دلالتهای مفهومی در نقاشی دیواریها پرداخته است. در 14 نگاره، نقاشیهای دیواری به طور مستقیم و غیرمستقیم به ابیاتی از اشعار داستان ارجاع دارد. براساس تحلیل صورت پذیرفته، نقشها علاوه بر کارکرد تصویری در جهت ایجاد ساختار ترکیبی مناسب و زیبا، به بیان موضوعی داستان کمک کردهاند. نقاشیهای دیواری، گاه نشانههایی دال بر اتفاقی در آینده هستند، و گاه به فضاسازی شرایط موجود کمک میکنند. همچنین تأکید بر موضعگیری نگارگر مبتنی بر درست و نادرست بودن اتفاق دارد. این ویژگیها سبب روایت تصویری کاملتری از داستان شده است.
کلید واژگان
نقاشی دیواریدال
مدلول
دلالت
شاهنامهی شاه تهماسب
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه نقاشی و مجسمه سازی، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایرانشاپا
2228-60392538-5178




