نمادها در آثار «ژازه طباطبایی» (با تاکید بر سه نماد: شیروخورشید، اسب و مرغ ـآدم)
(ندگان)پدیدآور
موسیوند, محسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در دوران معاصر و به دلیل دگرگونیهای فراوان در آفرینشهای هنری، تعداد اندکی از هنرمندان هستند که به بازتولید برخی از نمادهای خاص اهتمام دارند. از مهمترین این هنرمندان، ژازه طباطبایی ـ نقاش و مجسمهساز ـ است که به شیوه خاص خود برخی از نمادهای مهم و کهن ایرانی را بازمیآفریند؛ مانند شیروخورشید، اسب و مرغ ـ آدمها و غیره . در این مقاله چگونگی بهرهگیری ژازه از این نمادها بررسی می-شود؛ این نمادها همان نشان و محتوای سابق را بیان نمیکند، بلکه بهگونهای طنزآمیز نمایان و در این خلال برخی مفاهیم سابق به هجو گرفته میشود. یعنی ژازه مطابق با زمانه خویش و فرهنگ معاصر و البته نوع نگاه ویژه خود نمادها را بهکار میگیرد و آنچه مشخص است اینکه در همه نمادها و نشانههای آثار ژازه ردپای تانیث و زنانگی فرم و محتوا غالب است؛ البته بهعنوان عنصری از دست رفته که به زبان نمادین هنرمند ـ با این نگاه که جای خالی آن در عصر ما احساس میشود ـ بیان میگردد. نمادهای آثار ژازه عمدتاً در قالب دو هنرِ نقاشی و حجمسازی رخ مینماید؛ در نقاشیهای او نگاه زنانه را به وضوح بیشتری میتوان دریافت اما در آثار حجمی او گونهای شوخی و به هجوگرفتن نمادهای سابق مشاهده میشود.
کلید واژگان
اسبژازه تباتبایی
شیروخورشید
مرغ ـ آدم
نمادها
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-01-201391-11-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
دانش¬آموخته کارشناسی¬ارشد پژوهش هنر و عضو گروه پژوهش هنر، پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهیشاپا
2228-60392538-5178




