تبیین ویژگیهای هویتی آموزش عالی هنر با تاکید بر متغیرهای فرهنگی در ایران امروز
(ندگان)پدیدآور
آیت اللهی, حبیب اللهپوررضائیان, مهدیهوشیار, مهراننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هویت که شخصیت هر جامعهای را تشکیل میدهد، ارزشهای فرهنگی است که توسط قشر تحصیلکرده و دانشگاهی صیانت شده و در مسیر انتقال به نسلهای آینده با تحولات و نیازهای روز جامعه همگام میگردد. این وظیفهی نظامهای تربیتی، بخصوص آموزش عالی است که برای ارتقاء و انتقال مناسب هویت فرهنگی به تدوین مناسبترین سیاستهای راهبردی اقدام نمایند. نظام آموزشعالی در رشتههای هنری به تناسب محتوای موضوعی و مفهومی که با فرهنگ جامعه و همچنین ارتباط با ارزشهای بومی، ملی و آیینی دارد، در این میان از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است. این پژوهش که به لحاظ هدف، تحقیقی بنیادی است، در تحلیل نظامهای آموزشعالی رشتههای هنری، ابتدا با روش کتابخانهای، به تاریخچه، مفاهیم بنیادی و چارچوبهایی که میباید در امر آموزش، تعلیم و تربیت مدنظر قرارگیرد، پرداخته و سپس در مطالعهای پیمایشی ویژگیهای هویتی این نظام و تاثیر متغیرهای فرهنگی معاصر را در برنامههای آموزشی این رشتهها مورد بررسی قرار داده است. در نتیجه؛ برنامههای آموزشی و سرفصلهای مصوب در رشتههای هنر نیازمند بازبینی، تصحیح و سازگاری با تغییرات و تحولات معاصر بوده و در شرایط موجود با نیازهای جامعه، انتظار دانشجو و آرمانهای ایران اسلامی همگامی نداشته، کیفیت لازم را برای حفظ و انتقال هویت فرهنگی ندارد.
کلید واژگان
آموزش عالیفرهنگ
نظامهای آموزشی
هنر
هویت
شماره نشریه
50تاریخ نشر
2012-10-221391-08-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه شاهداستادیار دانشکده هنر، دانشگاه شاهد
دانشجوی دکترای پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد
شاپا
2228-60392538-5178




