تجربه های بصری انسان پیش از تاریخ
(ندگان)پدیدآور
رستم بیگی, سمانهزاویه, سعیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش تلاش دارد تا نحوهی شکلگیری تصاویر لکهای و خطی دوران پیش از تاریخ را بررسی کند. مبنای نظری این پژوهش، وجود نور و بازتابهای آن به صورت سایه و سایه نما، و مواجههی آدمی با طبیعت پیرامونیاش است. بررسی نقوش پیش از تاریخ نشان میدهد که این نقوش در عین سادگی، واجد مفاهیمی نمادین بوده و برداشتی از طبیعت هستند. بارزترین اَشکال این دوره، نقوش تخت و سیاه رنگی هستند که برخی به شکل تجریدی و دفرمه میباشند که ما از آنها تعبیر به تصاویر سایهوار میکنیم که احتمالاً حاصل از منبع نور متحرک هستند. این پژوهش با رویکردی علمی و با تکیه بر دیدگاههای تجربهگرایان و رفتارگرایان به تحلیل فرضیه خود پرداخته و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به معرفی دامنهی منظرهای مشترک انسان و نحوهی تصویرگری او پرداخته، و ضمن تطبیق مشابهت-های تصویری در گسترهی زمین، نتیجهگیری میکند که اساس مشابهت نقوش دوران مذکور، تجربهی واحد آدمیان در درک تصویر، سایهها و تصاویر ضد نور بوده، به نحوی که در آن دوره این شکل از تصویرگری، برای جبران نیازهای بیانگرانه آدمی، کفایت می کرده است.
کلید واژگان
تصاویر پیش از تاریختصویرضد نور
سایه و سایه نما
نور و تاریکی
شماره نشریه
49تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنراستادیار دانشگاه هنر، تهران
شاپا
2228-60392538-5178




