طراحی پوشاک در کشورهای در حال توسعه (طراحی مشارکتی، رویکردی جایگزین مُد )
(ندگان)پدیدآور
داوری, روشنکافهمی, رضااژدری, علیرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در شرایط پیچیده و رقابتی موجود دنیا برای بدستآوردن بازار مصرف برای محصولات، کشورهای در حال توسعه با چالش بسیار مهمی در زمینه مدِ پوشاک روبرو هستند و حجم عظیمی از منابع اقتصادی آنها صرف رفتار فرهنگی مردم طبقه متوسط برای دستیابی به محصولات برندهای گوناگون به ویژه سیستمهای مد شتابان میگردد. در مقابل، این کشورها توانی برای مقابله با این پدیده یا رقابت با آن از طریق تولید انبوه صنعتی را ندارند. پژوهش حاضر درصدد آن است تا ضمن بررسی این موضوع در بستری تاریخی، زمینههای مشارکت این کشورها در پدیده مد را بیابد و راهبردهای جایگزینی برای رقابت صنایع محدود این کشورها در عرصه طراحی مد را ارایه نماید. نتایج بررسی نشان میدهد که پاگذاردن به عرصه جهانی شدن و عصر فراصنعتی این کشورها را قادر خواهد ساخت تا بدون نیاز به زیرساخت های صنعتی و با اتکا به صنایع بومی، حمایت از کارگاههای کوچک و خلاق، به برنامهریزی سیستمهای تولیدی بپردازند و رویکردهای طراحی مشارکتی و تداخل مصرفکننده در طراحی و تولید محصول و افزایش اطلاع او توانایی آن را دارد که به نوعی سبک طراحی و مد آرام بدل گردد که در آن طراح بعنوان مددکار و تسهیلکننده طراحی در فرآیند وارد میشود.
کلید واژگان
طراحی پوشاکطراحی مشارکتی
کشورهای در حال توسعه
مُد
نقش طراح
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرساستادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس
استادیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
شاپا
2228-60392538-5178




