| dc.contributor.author | اسکندرپور خرمی, پرویز | fa_IR |
| dc.contributor.author | شفیعی, فاطمه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T20:43:47Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T20:43:49Z | |
| dc.date.available | 1399-08-01T20:43:47Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-22T20:43:49Z | |
| dc.date.issued | 2012-05-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-03-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اسکندرپور خرمی, پرویز, شفیعی, فاطمه. (1391). نگارگری ایرانی تجلی گاه ملکوت خیال* ( با تأکید بر آرای شیخ شهاب الدین سهروردی در بارة عالم خیال(مثال)). نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 4(48), 19-27. doi: 10.22059/jfava.2012.24688 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6039 | |
| dc.identifier.issn | 2538-5178 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jfava.2012.24688 | |
| dc.identifier.uri | https://jfava.ut.ac.ir/article_24688.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/462549 | |
| dc.description.abstract | نگارگری ایرانی هنری است که توانسته در گذرگاه زمان، راه و رسم به ترسیم کشیدن جمال را برپا دارد و بر روی بال های پرواز خیال نگارگر از جمال صوری به سوی جهان و اموری فراتر از آنچه مشهود در حواس ظاهری پنجگانه اش است، کشیده شود. جهانی که سهرودی ضمن اذعان به وجود آن تلاش نموده با دلایلی وجود آن را اثبات نماید و همه حکمای اسلام و ایران نیز به این بحث بازگشته و آن را بسط داده و در حکم سرچشمه، از آبشخور آن سیراب شوند. نگارگر ایرانی چنان حکیمی اشراقی با ورود به عرصة شهود و اشراق با پیروی از مفهوم فضای منفصل (عالم خیال)، توانسته سطح دو بعدی نگارگری را به تصویری از مراتب هستی مبدل سازد و با ارتقای بیننده از افق حیات عادی و وجود مادی به مرتبه ای عالی تر، او را متوجه جهانی سازد، مافوق این جهان جسمانی، لکن دارای زمان و مکان و اشکال خاص خود. این پژوهش با تبیین و تحلیل هویت عالم نورانی خیال از نگاه سهروردی و برخی نگاره های ایرانی و تحلیل زیبایی شناسی و نمادشناسی آنچه از نماد نور و خیال در آنها نمود بارز دارد، به این مطلب برسیم که نگارگری ایرانی صحنة ظهور و نمایش عالم ملکوتی خیال می باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1939 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.publisher | University of Tehran University College of Fine Arts | en_US |
| dc.relation.ispartof | نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Honar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomi | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jfava.2012.24688 | |
| dc.subject | سهروردی | fa_IR |
| dc.subject | عالم خیال(مثال) | fa_IR |
| dc.subject | فره کیانی(خره) | fa_IR |
| dc.subject | نگارگری ایرانی | fa_IR |
| dc.subject | نور | fa_IR |
| dc.title | نگارگری ایرانی تجلی گاه ملکوت خیال* ( با تأکید بر آرای شیخ شهاب الدین سهروردی در بارة عالم خیال(مثال)) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | عضو هیئت علمی دانشکده هنر اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور یاسوج | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 48 | |
| dc.citation.spage | 19 | |
| dc.citation.epage | 27 | |