ادوار تذهیب در کتاب آرایی مذهبی ایرانی
(ندگان)پدیدآور
عظیمی, حبیب الهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
با پدید آمدن نسخههای خطی به زبان فارسی در ایران زمین، ایرانیان با خلق آثار هنری در تمدن اسلامی نقش آفرین شدند. در قرون اولیه اسلامی، استنساخ زیبای قرآن و تزیین آن از مفاخر ایرانیان تازه مسلمان بود و در همین راستا شیوة نقش و نگار مطلق( تذهیب) را ابداع کردند. این آرایهها در وادی امر با رنگهای محدود شروع شد و از قرن 6 به بعد عناصر رنگی متنوع دیگری اضافه گردید. با توجه به تنوع طرح ها و رنگ ها، تذهیب هم دارای دورهها و مکاتب خاص شد. در این مقاله سیر پیدایش و تکامل تذهیب در کتابآرایی ایرانی در 5 دوره تحقیق شده است. در بیان اجمالی ویژگیهای دورهها میتوان گفت: تذهیب در قرنهای 3 و4 هجری: ساده و با رنگ های محدود؛ در قرنهای6 و7: منسجم و با رنگ های متنوع؛ در قرن8: با شکوه و مجلل؛ در قرنهای 9و10: پرکار همراه با ظرافت بیشتر؛ در قرنهای 11-13 به اوج شکوفایی از جهت ظرافت و تعدد مکاتب رسیده است؛ و در نیمه دوم قرن13 به جهت ورود صنعت چاپ به ایران رو به افول نهاده است.
کلید واژگان
تذهیبقرآنهای خطی
کتابآرایی ایرانی
مکاتب تذهیب
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
کتابخانه ملی، دکتراشاپا
2228-60392538-5178




