سوگواری بر شوی لیلی (مطالعه تطبیقی شعر و نگاره)
(ندگان)پدیدآور
رهنورد, زهرامنتظری, فاطمهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
نقاشی ایرانی همواره متاثر از ادبیات بوده است. مقاله حاضر در پی آنست که میان نگاره ?سوگ شوی لیلی? منسوب به شیخ زاده و اشعاری از لیلی و مجنون نظامی در این باره، مقایسهای تطبیقی صورت دهد. نظامی از سردمداران شعر تغزلی است که منظومههای او، بالاخص لیلی و مجنون با قدرت تصویرگرانه ویژه، همواره مورد تقلید شاعران و توجه نگارگران بوده است. در این جستار پس از شرح ابیات فوق از نظامی و بررسی نگاره همتای آن از خمسه سال 900 ه.ق مکتب هرات، کنکاشی در شباهتها و تفاوتهای دو اثر صورت میگیرد. علیرغم القای فضای سوگ در دو اثر، کانون توجه دو هنرمند متفاوت بوده و نقاش خود را مقید به وفاداری تام به کلام شاعر نکرده است. با وجود تمرکز نظامی بر حالات درونی لیلی، که در ظاهر عزادار شوهر و در واقع محزون از فراق محبوب است، و تصریح شعر به تنهایی او، شیخ زاده یک مجلس سوگواری واقع گرایانه با افراد زیاد را نقش کرده و توصیفات نظامی از احوال لیلی را به اشخاص مختلف نسبت داده است. میتوان گفت به دلیل تفاوت در ابزارهای بیانی دو هنر و فضاهای فرهنگی متفاوت در زمان خلق آثار، همگامی نگاره با شعر آن مو به مو نبوده و دو هنرمند دو نوع نگاه متفاوت بیرونی و درونی به یک موضوع داشتهاند.
کلید واژگان
سوگ شوی لیلیشعر نظامی
مطالعه تطبیقی شعر و نقاشی
نقاشی ایرانی
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2009-06-221388-04-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تهران، دکترادانشگاه تهران، کارشناس ارشد پژوهش هنر
شاپا
2228-60392538-5178




