چالش عناوین و مصادیق عکاسی خلاق و هنری در عکاسی معاصر ایران با تمرکز بر دوسالانه های عکاسی نهم (1383) و یازدهم (1387)
(ندگان)پدیدآور
رحیمی رهبر, اعظمخدادادی مترجم زاده, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نمایشگاههای سالانه و دوسالانۀ عکاسی، یکی از آوردگاههای مهم عکاسی برای عرضۀ عکسها و تفکر عکاسانۀ معاصر در کشور است. در این پژوهش، رویکردهای مطرح در نهمین و یازدهمین دوسالانۀ عکاسی ایران، با مرور عکسها و نقد و نظرهای پیرامون آنها شناسایی شدهاند. روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی است. از یافتههای مهم این پژوهش میتوان به این موارد اشاره کرد: 1. شرطِ داشتنِ رویکرد خلاق برای عکسها در فراخوان این دو دوره ذکر شده است؛ اما معنای واضح و درستی از رویکرد خلاق ارائه نشده است و مصداق مشخصی برای آن یافت نمیشود؛ 2. در بخشی از عکسهای پذیرفتهشده برای نهمین دوسالانۀ عکاسی ایران، برای رسیدن به نگاه خلاق و کشف امکانات تازۀ عکاسی، از تمهیدات گرافیکی استفاده شده است و در بخش دیگر، عکسهایی ساده و معمولی برگزیده شدهاند. در یازدهمین دوسالانه نیز عکاسان با هدفِ داشتن رویکرد هنری و خلاق، غالباً عکسهایی با موضوعهای جذاب خلق کردهاند. نتیجه اینکه موضوع عکاسی هنری و خلاق نزد شرکتکنندگان این دوسالانهها بهدرستی شناختهشده نیست و این موضوع از ابهام در شناخت و نبودِ آگاهی کافی در زمینۀ تعاریف و مصادیق عکاسی خلاق و هنری جامعۀ عکاسی ایران پرده بر میدارد و لزوم بررسیها و شناختهای بیشتر را بر میتاباند.
کلید واژگان
ایرانعکاسی خلاق
عکاسی هنری
نهمین دوسالانۀ عکس ایران
یازدهمین دوسالانۀ عکس ایران
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد عکاسی، دانشگاه هنر، تهران، ایراناستادیار گروه آموزشی عکاسی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
شاپا
2228-60392538-5178
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
تحلیلی تاریخی بر عکاسی و انسان شناسی
حسن پور, محمد (دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران, 2022-01-21)عکاسی از زمان پیدایشاش در اواسط قرن نوزدهم، بسیار مورد توجه شاخههای نوین دانش قرار گرفت و بازویی توانمند شد در توسعه و پیشبرد اهداف گوناگون علمی. انسانشناسان و قومنگاران از عکسها برای کشف، ضبط و مطالعهی جوامع گوناگون ...
-
بررسی نقش ساختار اقتصادی و فرهنگی طبقات اجتماعی در روند رشد و توسعه عکاسی سده 19 ایران
زرقی, محمد (انجمن انسان شناسی ایران, 2016-02-20)تاریخپژوهان در بررسی تاریخ عکاسی قاجار، ناصرالدینشاه را به عنوان اصلیترین حامی عکاسی در سرآغاز ورود عکاسی به ایران میدانند. از سوی دیگر، محصور و محدود شدن عکاسی در دربار را، مهمترین دلیل عدم ...
-
عکاسی و سیاست در ایران پیشاانقلابی: نبرد بر سر تصویر ایران
آذری ازغندی, هادی (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2022-07-23)رابطه تنگاتنگ عکاسی با واقعیت به عنوان واقع گراترین شکل بازنمایی، به آن قدرت اقناعی منحصربه فردی می بخشد. همین امرباعث میشود که عکس به ابزاری بی رقیب در انتقال پیام های سیاسی و ترویج باورهای ایدئولوژیک بدل شود. هرچند از ...




