نظریۀ تجلی؛ در شرح شمایلگریزی هنر اسلامی و شمایلگرایی مسیحیت و هندوئیزم
(ندگان)پدیدآور
بلخاری قهی, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
موضع دین اسلام در باب شمایلها چیست؟ مذاهبی همچون مسیحیت، هندوئیزم و بودیزم (از مذاهب مهم جهان امروز) شمایلگرا هستند و شمایل قدیسین و اولیای مذهبی خود را میپرستند؛ با این حال، به نظر میرسد دین اسلام دیدگاه کاملاً متفاوتی در این زمینه دارد. تردیدی نیست اسلام از آغاز ظهور خویش تاکنون، روی خوشی به شمایلها نشان نداده است و گرچه در برخی از دورههای تاریخی، شمایل پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) در برخی آثار هنری ظاهر شد، این موضوع هرگز به قاعده تبدیل نشد. این مقاله با روش تحلیلی- تأویلی به بررسی تطبیقی چهار مذهب در موضوع شمایلها میپردازد و رجوع به منابع مقدس این مذاهب گام اول بوده است؛ منابعی همچون قرآن، تورات، اناجیل اربعه، بهگودگیتا و برخی مراجع بودیسم. مبنای پژوهش نیز مسئله بنیادی تجسد1 یا به تعبیر سانسکریت، آواتار است. مسیحیت، بودیزم و هندوئیزم به تجسد اعتقاد دارند؛ بنابراین اگر «امر مطلق» در این مذاهب، در صورت بشر ظاهر شده است، چرا بازنمایی آن در شمایلها حرام باشد؟ اما در قرآن هیچ اثری از تجسد نیست و حتی هنگامی که حضرت موسی(ع) از خدا میخواهد تا خود را بر او بنمایاند، با جواب «هرگز مرا نخواهی دید» مواجه میشود. اسلام تجسد را باور ندارد؛ بنابراین، روی خوشی به شمایلها نشان نمیدهد. این در حالی است که در مذاهبی که تجسد اصلی بنیادی است، شمایلها مقدس شمرده میشوند.
کلید واژگان
هنر اسلامیهنر مسیحی
هنر هندویی
نظریۀ تجسد
نظریۀ تجلی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایرانشاپا
2228-60392538-5178




