راهبردهای تبلیغاتی در جهت تداوم برند* (مطالعهی لوگوهای مناسبتی گوگل)
(ندگان)پدیدآور
مهریزی, سمیهخزایی, محمدافهمی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده هر تولیدکنندهی محصول یا ارایهدهندهی خدمات، بهمنظور معرفی محصول یا خدمات و فروش بیشتر نیازمند تبلیغات است. در این میان، توجه به ساخت و گسترش برند از اهمیت ویژهای جهت موفقیت بنگاههای اقتصادی در عرصهی رقابتهای بینالمللی برخوردار است. با هدف معرفی اینگونه راهبردها، گوگل بهعنوان یکی از موفقترین نامهای تجاری دههی اخیر انتخاب شد تا مهمترین راهبردهایی که در راستای تداوم نام تجاریاش از طریق طراحی لوگوهای مناسبتی بهکار بسته، مورد بررسی قرار گیرد. برای این منظور، نمونه های مورد مطالعه در این پژوهش از میان ۱۴۲۱ لوگوی مناسبتی جمعآوری شده از سال ۱۹۹۸ تا ۱۳ می ۲۰۱۲ انتخاب شد. روش نمونهگیری هدفمند و غیرتصادفی بوده است. یافتههای پژوهش نشان داد که گوگل بهجای اخذ یک راهبرد تبلیغاتی ثابت از مجموعهای از راهبردهای متنوع استفاده نموده تا موفق به جذب گروههای مختلف مخاطبان شود. اصول سهگانهی راهبردی گوگل را میتوان در کاربرد آسان و سادگی، کاربر محوری و رویکرد کمینهگرایی خلاصه نمود. مهمترین راهبردهای مورد استفاده گوگل شامل تکرار، ترقی همراستای تحول تکنولوژی، توازن متن و تصویر، ارتباط تعاملی، پرداختن به مضامین متنوع، توجه به تفاوتهای فرهنگی و جغرافیایی، بهرهگرفتن از شهرت اشخاص برای پذیرش برند، برنامه تبلیغاتی یکپارچه، ایجاد حس نشاط با رویکرد طنزآمیز و جذابیت رنگی است.
کلید واژگان
واژه های کلیدی برندراهبردهای تبلیغات
لوگوهای مناسبتی گوگل
مخاطب
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهراناستادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
شاپا
2228-60392538-5178




