نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعسکری الموتی, حجت الهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T20:38:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T20:38:16Z
dc.date.available1399-08-01T20:38:15Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T20:38:16Z
dc.date.issued2013-03-21en_US
dc.date.issued1392-01-01fa_IR
dc.date.submitted2014-02-08en_US
dc.date.submitted1392-11-19fa_IR
dc.identifier.citationعسکری الموتی, حجت اله. (1392). مناسبات اسطوره و هنر در تفکر ارنست کاسیرر، والتربنیامین و تئودورآدورنو. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 18(1), 1-15. doi: 10.22059/jfava.2013.36245fa_IR
dc.identifier.issn2228-6039
dc.identifier.issn2538-5178
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2013.36245
dc.identifier.urihttps://jfava.ut.ac.ir/article_36245.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/462400
dc.description.abstractچکیده <br />هنگامی که در نیمه نخست قرن بیستم بحث از لغزش عقل مدرن شد، اسطوره­شناسی به شکلی جدّی مورد توجه قرار گرفت. تعاریف متنوعی برای اسطوره از سوی اسطوره­شناسان و حتی برخی فلاسفه مطرح شد. دامنه­ی این اسطوره­شناسی­ها در سال­های پس از آن، به گستره­ی نقد ادبی نیز کشیده شد و ترجیحات کارکردگرایانه­ی متفاوتی در هنرها پدیدار شدند که از همین جریانات نشأت می­گرفتند. ازجمله برخی از اعضای مکتب «فرانکفورت» همچون تئودور آدورنو، رویکردشان به نقد خردگراییِ پدید آمده در عصر روشنگری بود. در سوی دیگر، ارنست­کاسیرر از طریق «فلسفه‌ی انتقادی» به­ ویژه تلاش کرد جایگاه اسطوره را از سایر صورت­های سمبلیک همچون زبان و هنر، خودبسنده و مستقل تعریف کند. در بررسی آرای کاسیرر، آدورنو و نیز والتر بنیامین- با وجود تمایزات فکری­ ایشان در باب مناسبات میان اسطوره و هنر- به نظر می­رسد آن­چه که می­تواند مرور عوالم گوناگون فکری ایشان را در کنار هم توجیه کند، اولاً: تمرکز و عزمی است که این اندیشمندان برای شناساندن و کنترل اسطوره همچون قدرتی تأثیرذار بر افکار بشر به خرج دادند. درثانی، شرایط اجتماعی و سیاسی تقریباً مشترکی است که ایشان در آلمان جنگ­های جهانی و سال­های پس از آن تجربه نمودند. در این مقاله مناسباتی که متأثر از رویکرد متفکران مورد نظر به اسطوره، میان اسطوره و هنر ترسیم شد، از تطبیق آرای ایشان مورد تحلیل قرار گرفته است.fa_IR
dc.format.extent385
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehran University College of Fine Artsen_US
dc.relation.ispartofنشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمیfa_IR
dc.relation.ispartofHonar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomien_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2013.36245
dc.subjectواژه های کلیدی: مدرنیسمfa_IR
dc.subjectاسطورهfa_IR
dc.subjectهنرfa_IR
dc.subjectارنست کاسیررfa_IR
dc.subjectمکتب فرانکفورتfa_IR
dc.titleمناسبات اسطوره و هنر در تفکر ارنست کاسیرر، والتربنیامین و تئودورآدورنوfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیأت علمی دانشکده هنرهای اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریزfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue1
dc.citation.spage1
dc.citation.epage15


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد