مرور دوره 22, شماره 3 بر اساس عنوان

  • بازتاب اندیشه‎های علمی در نگارگری 

    کشمیری, مریم؛ رهبرنیا, زهرا (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2017-09-23)
    نمونه‎های برجای‎ماندۀ نگارگری ایرانی نشان می‎دهد از میانۀ سدۀ هشتم هجری، رنگ‎آمیزی سطح آب با نقره‎حل، جانشین به‎کارگیری خطوط آبی‎رنگ شد. کندوکاو در این تحول به پرسش حاضر راه برد: چرا هنرمندان این سده‎ها چنین شیوه‎ای را پیش ...

  • بررسی ارتباط تاریخی صنایع دستی و طراحی صنعتی در ایران 

    مجیدی, فاطمه (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2017-09-23)
    چکیده حدود یک و نیم قرن از عزم رسمی برای نوسازی صنایع دستی ایران و حدود نیم قرن از تشکیل رسمی رشته‌ای با نام طراحی صنعتی در دانشگاه‌های ایران می‌گذرد و هنوز پژوهشی که به طور مستقیم به ارتباط صوری یا ساختاری این دو ...

  • بررسی شخصیت محصولی خودروهای سدان از دیدگاه مشتریان ایرانی با استفاده از مهندسی کانسی 

    اژدری, علیرضا؛ کریم پور لاله دشتی, میلاد (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2017-09-23)
    یکی از مهمترین ابزارهایی که در عصر مدرن برای طراحی استایل خودروهای سواری توسط طراحان مورد استفاده قرار می گیرد، توجه به واکنش مشتری است. مهندسی کانسی به عنوان یکی از کارآمدترین روشهای طراحی احساسی می تواند روشی مناسب برای ...

  • بررسی عملکرد «عنوان» در انتقال و دگرگونی مفهوم در آثار تجسمیِ هنر مفهومی 

    سهیلی اصفهانی, بهروز؛ مراثی, محسن (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2017-09-23)
    هدف پژوهش حاضر شناخت عملکرد «عنوان» بر برداشت مخاطب در آثار تجسمی هنر مفهومی است و قصد دارد به این سوال پاسخ گوید که اگر «عنوان» بر درک مخاطب از آثار تجسمیِ مفهومی تاثیر داشته باشد، این تاثیر به چه نحوی است و میزان آن چقدر ...

  • تبیین نسبت «بافت محورانه» میان زیبایی‌شناسی و اخلاق در گرافیک تجاری 

    مرسلی توحیدی, فاطمه؛ دادور, ابوالقاسم (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2017-09-23)
    شرح و تبیین رابطه میان هنر و اخلاق، از دیرباز سهم عمده‌ای در پیکره تفکر فلسفی داشته است. با مطالعه‌ای بر گونه‌شناسی این نظریات، می‌توان روابط میان هنر و اخلاق را در دو ساحت «اصالت اخلاق» و «خودآیینی هنر» طبقه‌بندی کرد. ...

  • نسخه الحشایش کاخ گلستان ( منوچهرخان ) اوج تصویرسازی علمی در تمدن اسلامی 

    ناصحی, ابوذر؛ فدوی, سید محمد (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2017-09-23)
    نقش مؤثّر دیوسکوریدس ( حکیم یونانی )، مؤلّف کتاب الحشایش در تاریخ علم گیاه‌شناسی و جانورشناسی اسلامی زمینه‌ساز ترجمه‌های متعدّد از کتاب او در جهان اسلام و در ادامه آن استنساخ‌های متعدّد از این کتاب در گذر زمان شده است. در ...

  • پدیدار شناسی تصویر هنری در نقاشی معاصر-( شناخت نقاشی معاصر بر مبنای نظریۀ تصویر شعری گاستون باشلار) 

    اعظم کثیری, آتوسا؛ وفاالبدری, نبراس (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2017-09-23)
    این تحقیق به مطالعۀ پدیدارشناسی تصویر هنری در نقاشی معاصر بر اساس نظریۀ تصویر شعری گاستون باشلار می‌پردازد. هدف آن تبیین پدیدارشناسی تصویر هنری معاصر در آفرینش، وجود و تعالی آن است و مبتنی بر سه محور می‌باشد؛ نخست به آفرینش ...

  • پژوهش کنش محور در قلمرو هنر، جنبشی نوین در روش شناسی پژوهشی 

    محمدزاده میانجی, مهناز؛ شفیعی سرارودی, مهرنوش؛ سرپولکی, حسین (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2017-09-23)
    از مباحث ضروری پژوهش دانشگاهی در حوزه هنر و طراحی، روش شناسی است. اینکه چگونه می توان بدون توسل به روش های نظری یا علمی محض با بکارگیری روش های مناسب در پژوهش هایی که مبتنی بر کنش هنری است به تحقیقات قابل قبولی دست یافت، ...

  • چرخش فرهنگ زیبایی: تحول معیارهای زیبایی فردی در گذار از عصر قاجار به پهلوی 

    محمدی, منظر؛ سید احمدی زاویه, سید سعید (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2017-09-23)
    در دهه‌های آغازین سده‌ی حاضر، معیارهای زیبایی فردی ایرانیان دستخوش تحولاتی آشکار شد. الگوهای زیباشناسی ویژه‌ی میانه‌ی قاجار الگوهایی غریب و مشخصاً مغایر غالب هنجارهای ایرانی و جهانی بود. این بررسی می‌خواهد با روش تحلیل ...