دوره 21, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • سیر تجسم اسطوره بودا در هنر هند: از نمادین تا فیگوراتیو 

    شاد قزوینی, پریسا؛ چادها, پینکی (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2016-11-21)
    تجسم بودا در هنر هند همواره ضرورتی توأمان با زندگی، باورها و آیین‌های مردم هند بوده­است. این تجسم به دو دوره نمایش بودا به‌صورت نمادین  و فیگوراتیو قابل ‌تقسیم است. بودا در دوران زندگانی­اش با عینیت­نگاری خود مخالف بود، و ...

  • کارکردهای طراز در دوره فاطمیان 

    طالب پور, فریده (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2016-11-21)
    پارچه طراز، از منسوجات نفیس و باارزش در دربار بسیاری از حکمرانان مسلمان مصر بود. بر روی این پارچه، نام‌ها و نشان‌های خلفا از طریق سوزن‌دوزی یا شیوه تاپستری نقش می‌شد. این پارچه به صاحب‌منصبان، ماموران دولتی و بعضاً فرمانروایان ...

  • ارزش شناختی در عکاسی 

    آذری ازغندی, هادی؛ پورمند, حسنعلی (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2016-11-21)
    آن­چه مقاله­ی حاضر می­کوشد بدان پاسخ دهد، این پرسش است که آیا عکاسی می­تواند به­عنوان منبعی برای شناخت محسوب گردد یا خیر؟ اندیشمندان حوزه­ی عکاسی با استناد بر جنبه­ی عینی شکل­گیری تصویر عکاسی که دیگر اشکال بازنمایی تصویری ...

  • تأملاتی بر چرایی پیدایش عکاسی و سرآغاز آن 

    بلوری, زانیار؛ ستاری, محمد (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2016-11-21)
    عکاسی در سال 1839 میلادی اعلام رسمی شد اما بذر آن را قرن‌ها پیش کاشته بودند. شواهد نشان می‌دهد که پدیدن آمدن عکاسی، حاصل نبوغ یک یا چند نفر نبوده، بلکه به علت خواستِ اجتماعیِ مردمی به وجود آمده است که در یک جغرافیای خاص ...

  • جهانی شدن رسانه‌ها و طراحی گرافیک 

    باقری, عبدالعلی؛ افشارمهاجر, کامران (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2016-11-21)
    امروز سخت نیست که ببینیم رسانه‌ها به طور فزاینده‌ای درحال جهانی شدن هستند و تعریف جدیدی از روش زندگی و شیوه‌های ارتباط بین انسان‌ها را ارایه می‌دهند که در آن، تعامل میان فرهنگی، ایجاد روابط، و شیوه‌های کسب وکار، به راحتی ...

  • تأملی بر بحث‌های فلسفی معاصر درباره‌ی بی‌معنایی در هنر 

    بختیاریان, مریم (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2016-11-21)
    هنرها در آفرینش، کاربرد، تفسیر و در نتیجه معنا از هم متفاوتند. دشواریِ دستیابی به معنا، اهمیت مطالعه­ی معنا و بی­معناییِ هنر را مضاعف می­کند. زمانی معنا در واقعیتی جست و جو می­شد که اثر هنری بازنمود آن بود، اما در هنر ...

  • بررسی نقوش گیاهی مشترک درآثارمنقوش حسنلو، زیویه، قلایچی، ربط2 و ارتباط آنها با هنر آشور 

    درویش منش, کژال (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2016-11-21)
    آثار منقوشِ دوران باستان می­توانند سندی برای بررسی افکار و ارتباطات هنری و فرهنگیِ تمدن­های گذشته باشند. مناطق حسنلو، زیویه، قلایچی و ربط 2، متعلق به دوران ماننایی هستند. تعداد زیادی آثار منقوش از  این مناطق به دست آمده ...