• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه دانشکده فنی
    • دوره 43, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه دانشکده فنی
    • دوره 43, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آموزش مهندسی مشتری مدار در قرن بیست و یکم

    (ندگان)پدیدآور
    بنیسی, صمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    335.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با توجه به روند خصوصی‌ سازی در بخش‌های مختلف، برای بقاء در عرصه آموزش مهندسی در قرن جدید باید به نیازها و علایق دانشجویان و انتظارات پذیرنده دانشجویان توجه لازم را مبذول داشت. آموزش یک طرفه سنتی بدون توجه به برآورده شدن نیازهای واقعی دانشجویان و اتخاذ شیوه‌های ناسازگار با شرایط زمانی و مکانی، دیگر قادر به ادامه حیات نخواهد بود. در آموزش مشتری مدار، هدف دانشجویان فراگیری مطالبی است که بتوانند با آنها زندگی و کسب درآمد کنند. از طرف دیگر، هدف آموزش دهنده در این سیستم ارائه مطالب کاربردی به بهترین شیوه جهت حفظ شغل، خدمت و ارتقای مرتبه است. از خصوصیات اصلی آموزش مهندسی مشتری مدار می‌‌توان به طراحی تدریس بر اساس حل مسئله، کارآفرینی ذاتی با تدریس هدفمند، متنوع سازی روش‌های ارائه درس، آموزش با جهت‌گیری تشویق کار گروهی، ملموس سازی مباحث درسی با ارائه مثال‌های کاربردی، به کارگیری روش‌های آموزش چند رسانه‌ای- نهاد، سازگار کردن ارزشیابی دانشجویان با ارزیابی‌های خارج از دانشگاه و ارائه برنامه درسی دقیق اشاره کرد. در صورت اجرای این مدل آموزشی می‌‌توان انتظار داشت که فارغ التحصیلان این سیستم آموزشی دارای خصوصیاتی از جمله اعتماد به نفس بالا در مواجه با مشکلات واقعی، داشتن قدرت تحلیل بالا، توانایی برقراری ارتباط با دیگران و انجام کار گروهی، داشتن مهارت‌های لازم جهت ارائه نظرات، توانمندی ایجاد تغییرات در فرآیندها با امکانات موجود برای افزایش بهره‌وری و شناخت دقیق فرآیند در کوتاه‌ترین مدت، باشند. در چهارده سال گذشته این شیوه آموزش در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در بخش مهندسی معدن دانشگاه شهید باهنر کرمان به صورت محدود به اجرا گذاشته شد. بررسی نظرسنجی‌های انجام شده از 1125 نفر از دانشجویان نشان از رضایت‌مندی حداقل 91 درصدی از این شیوه آموزشی داشت. از خصوصیات بارز این شیوه آموزشی نیاز به وقت زیاد جهت آماده‌سازی مطالب درسی و در نتیجه تعداد دروس تدریسی محدود در مقایسه با وضعیت فعلی مراکز آموزش عالی است.
    کلید واژگان
    آموزش مهندسی مشتری مدار
    تدریس کاربردی
    کارآفرینی ذاتی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2010-02-20
    1388-12-01
    ناشر
    دانشکده فنی
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه شهید باهنر کرمان

    شاپا
    0803-1026
    URI
    https://jfe.ut.ac.ir/article_20350.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/461475

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب