آموزش فناوری اطلاعات تا سال 1404
(ندگان)پدیدآور
ابطحی, سید ابراهیمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پیشینه چهل ساله در آموزش دانشگاهی رایانه و پیشینه هفت ساله در آموزش دانشگاهی فناوری اطلاعات(فا) در ایران ایجاب میکند با توجه به نقاط قوت و ضعف آموزشهای موجود و فرصت ها و تهدیدهای ناشی از تغییرات مستمر این فناوری و نقش غیرقابل انکار آن در آینده جوامع، مسیری ترسیم شود که در آینده در راه (تا سال 1404) در جهت تحقق اهداف اسناد راهبردی ملی و بخشی بتوان از نتایج این آموزشها به عنوان یک پیشران در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بهره گرفت. در این مقاله با بررسی محاسن و معایب اجرای آموزشهای دانشگاهی فناوری اطلاعات در ایران، با دسته بندی معضلات آموزش های مهندسی رایانه و فناوری اطلاعات در ایران، راهحلهائی در جهت گسترش بین رشته ای، آموزش محوری در دوره کارشناسی، پژوهش محوری در دورههای کارشناسی ارشد و دکتری، تولید محتوای درسی بر مبنای الگوهای حوزهها و واحدهای دانشی، بازبینی زنجیرههای درسی و اعمال تغییر در آن متناسب با اقتضائات اکنون و آینده ایران پیشنهاد می شود. عناوین درسی جدید آینده نگر شامل دروس آداب فناوری اطلاعات در کنار ضرورتهای شالودهای فارسی گوئی، فارسی نویسی و فارسی خوانی و ضرورت های ساختاری نظیر برپائی موزه رایانه ایران در این حوزه در این مقاله مورد بحث واقع شده است.
کلید واژگان
آموزش پیش دانشگاهی فاآموزش دانشگاهی فا
تحصیلات تکمیلی فا
کیفیت آموزشهای فا
هزینه فرصتهای شغلی فا
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-02-201388-12-01




