تبیین و بررسی تأثیر انگاره بومیِ ارزشیابی پویا در شناخت و رفع مشکلات یادگیری مهارتهای زبانیِ مولد در دانشآموزان متوسطه
(ندگان)پدیدآور
فرخی پور, سجادخوشسیما, هوشنگگنجی, منصورسارانی, عبداللهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ارزشیابی پویا، رویکردی نوین در آزمونسازی است که ریشه در مبانی نظری فراوانی دارد و به همین دلیل، در سالهای اخیر مورد توجه محققان قرار گرفته است. اما اغلب این تحقیقات در محیطای آزمایشگاهی بوده و قابلیت این رویکرد را در یک دروة تحصیلی واقعی بررسی نکردهاند. در تحقیق حاضر با بهرهگیری از نظریههای گوناگون آموزش و ارزشیابی، انگارهای بومی از ارزشیابی پویا برای شناخت مشکلات یادگیری تبیین و سپس نتایج حاصل با رویکردی معیار (الجفره و لنتلف،1994) مقایسه شده است. برای این منظور از 102 نفر از دانشآموزان پسر اول متوسطه در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل استفاده و عملکرد آنها در یک پسآزمون مقایسه شد. نتایج نشان داد که به واسطة این انگارة بومی میتوان مشکلات دانشآموزان در مهارتهای مولد را بازشناخت و برای رفع آنها فهرستی بومی از الگوهای مداخلهای ارائه کرد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس نیز نشان داد که این فهرست مداخلهای بومی بر انگاره معیار مذکور برتری نسبی دارد و به صورت معناداری باعث رشد یادگیری مهارتهای گفتاری و نوشتاری زبانآموزان میشود.
کلید واژگان
آزمون سازیارزشیابی پویا
انگاره بومی
منطقه مجاور رشد
مهارتهای مولد
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه تهرانThe University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهاردانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی
گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانگشاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
گروه زبان و ادبیات انگلیسی - دانشگاه سیستان و بلوچستان
شاپا
2588-41232588-7521




