مرور دوره 43, شماره 1 بر اساس تاریخ انتشار

  • کارکرد نهادهای آموزشی فرانسه در ایران از اوایل دوره‘ قاجار تا جنگ جهانی اول 

    سلطانیان, ابوطالب (دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, Faculty of Theology and Islamic studies, 2010-12-22)
    از اوایل دور? قاجار، سه نهاد آموزشی ـ فرهنگی فرانسه، که با اهداف جهانی در پاریس شکل گرفته بودند، به تدریج یکی پس از دیگری ایران را نیز تحت پوشش خود قرار دادند. این سه نهاد عبارت بودند از مدارس میسیونرهای لازاریست‌ها، مدارس ...

  • پژوهشی درباره نسبت صحیح طبرسی 

    معلمی, مصطفی (دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, Faculty of Theology and Islamic studies, 2010-12-22)
    در میان عالمان امامی مذهب کسانی بوده‌اند که به طبرسی شهرت داشته‌اند. برخی از محققان بر این نظرند که واژ? طبرسی را باید به فتح طاء و سکون باء خواند، زیرا این واژه نسبت به طَبرِس را إفاده می‌کند که معرب تفرش، شهری بین کاشان ...

  • سیاست‌های‌ مذهبی‌ وزیران‌ سنی‌ مذهب فاطمیان‌: انگیزه‌ها، اهداف و راهبردها 

    اشتری تفرشی, علیرضا؛ بادکوبه هزاوه, احمد (دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, Faculty of Theology and Islamic studies, 2010-12-22)
    در نیم? دوم‌ سد? ششم‌ هجری‌،‌ در حالی‌ که‌ خلافت‌ شیعی‌ فاطمیان‌ در مصر ضعیف‌ترین‌ دوران‌ حیات‌ سیاسی‌ خود را سپری‌ می‌کرد، زنجیره‌ای‌ از سیاستمداران‌ سنی‌ موفق‌ شدند بارها به‌ مقام‌ بسیار مهم‌ وزارت‌ دست‌ یابند. اینان‌ ...

  • نقش دبیران ایرانی در تأسیس و تکوین دیوانسالاری اسلامی در قرن اول هجری 

    رضائی, رمضان؛ بیات, علی؛ موسوی, سید جمال (دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, Faculty of Theology and Islamic studies, 2010-12-22)
    بعد از شکل‌گیری حکومت اسلامی به دست پیامبر اکرم (ص) در مدینه و گسترش قلمرو آن به سراسر جزیرة العرب و سپس به مناطق مهم تحت سلطه دو امپراتوری روم شرقی و ایران ساسانی، ایجاد و توسعه تشکیلات اداری و مالی منسجم و گسترده ضروری ...

  • نقش خاندان‌های برجست‍ه‘‌ ایرانی در فرآیند تعامل دو فرهنگ ایرانی ـ اسلامی تا سده‘‌ چهارم هجری 

    بیات, علی؛ خسروی, محمدرضا (دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, Faculty of Theology and Islamic studies, 2010-12-22)
    بحث و گفتگو در بار? عوامل گسترش و تکامل فرهنگ و تمدن اسلامی پیچیده و نیازمند بررسی‌های همه جانبه است. اینکه چرا و چگونه اسلام از میان اعراب که در مقایسه با دیگر اقوام پیشینه و بهر? تمدنی چندانی نداشتند ظهور کرد و آنان را ...

  • عوامل مؤثر بر گسترش مدارس در قلمرو عثمانی (دوره‘ کلاسیک: سده‌های 8 ـ10 هجری) 

    عبادی, مهدی (دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, Faculty of Theology and Islamic studies, 2010-12-22)
    مدارس و آموزش مدرسه‌ای در دور? کلاسیک عثمانی، هم از نظر کمی و هم از لحاظ کیفی، رشد و پیشرفت چشمگیری پیدا کرد و با تأسیس مدارس صحن ثمان فاتح (875 ق) و سپس مدارس سلیمانیه (965 ق)، به اوج شکوه خود دست یافت. بی‌تردید، عوامل ...

  • زندگی حرفه‌ای مؤذنان و بازتاب آن در ذهن و زبان مسلمانان: پژوهشی در تاریخ اجتماعی اسلام 

    موسی پور, ابراهیم (دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, Faculty of Theology and Islamic studies, 2010-12-22)
    اذان به عنوان یکی از شاخص‎های فرهنگی اسلام،‌ در بردارند? مجموع? وسیعی از عناصر و اجزای فرهنگی و اجتماعی است. از این‌رو علاوه بر بررسی تاریخچه‎ای از چگونگی پیدایش و تداوم سنت اذان گویی باید به جنبه‎های دیگر آن بویژه حضور ...