رابطه ارتباط فرا فردی و رفتار شهروندی (مطالعه موردی: صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران)
(ندگان)پدیدآور
وارث, سیدحامدرستگار, عباس علیزراعتکار, سمیهرفعتی آلاشتی, کبرینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
شماری از مطالعات اخیر نشان میدهد که ارایه پارادایم جدید برای کار کارکنان با رویکرد تلفیقیتر زندگی کاری و زندگی معنوی ضروری است. به همینسان مقاله حاضر به دنبال تبیین رابطه بین ارتباط فرافردی یعنی بعد معنوی کارکنان و رفتار شهروندی سازمانی است. ارتباط با خدا تحت عنوان ارتباط فرافردی، بعد معنوی معنویت است که در برگیرنده توازن، تعادل، حساسیت و پرورش چهار بعد زیستی، اجتماعی، روانی و معنوی در قالب چهار نوع ارتباط یعنی ارتباط برون فردی، ارتباط میان فردی، ارتباط درون فردی و ارتباط فرا فردی تعریف شده است. علاوه بر این، ارتباط فرافردی، با چهار نوع ارتباط با خدا یعنی، همه خدایی، همه در خدایی، کارگزاری خدا و تعاملی با خدا تعریف شده است. از این رو برای تبیین رابطه معناداری از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. نتایج بهدست آمده حکایت از آن دارد که از چهار نوع ارتباط فرافردی به غیر از نوع ارتباط همه خدایی، بین نوع ارتباط همه در خدایی، ارتباط از نوع کارگزاری خدا و ارتباط از نوع تعاملی با خدا و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. بنابراین بر اساس یافتههای تحقیق، رابطه بین ارتباط فرافردی و رفتار شهروندی سازمانی ثابت شد.
کلید واژگان
ارتباط از نوع تعاملی با خداارتباط از نوع کارگزاری خدا
ارتباط فرافردی
رفتار شهروندی سازمانی
همه خدایی
همه درخدایی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2009-09-231388-07-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه تهراندانشگاه سمنان
دانشگاه تهران
دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2008-58772423-5342




