مدل اجرای خطمشی های اصلاح اداری با رویکرد یادگیری
(ندگان)پدیدآور
منوریان, عباسنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در زمینۀ اجرای خطمشی، پژوهش چندانی در سطح جهان صورت نگرفته است و دربارۀ مدلهای اجرا اختلاف نظر زیادی به چشم میخورد. در این پژوهش، تلاش شده است به موضوعی که در فرایند اجرا حلقۀ مفقوده تلقی میشود، یعنی ارتقای قابلیت و شایستگی مجریان خطمشیها از طریق یادگیری خطمشی، پرداخته شود. دادههای پژوهش کیفی و رویکرد آن نظریۀ دادهبنیاد است. جامعۀ آماری پژوهش را خبرگان آشنا با فرایند تدوین و اجرای خطمشیها و یادگیری سازمانی شکل دادهاند. از طریق نمونهگیری نظری با 16 نفر از آنان مصاحبههای عمیق بهعمل آمد. در این روش، پژوهشگر با رویکردی استقرایی به تدوین نظریهای قابل اتکا در زمینۀ اجرای خطمشیهای تحول اداری (با رویکر یادگیری) و چرخۀ یادگیری خطمشی اقدام میکند. یادگیری خطمشی، بهمنزلۀ پدیدۀ اصلی و هدف نهایی، نظام اداریای با ویژگیهایی چون چابکی، خدمات دولتی با کیفیت و ارزان، افزایش و سهولت دسترسی شهروندان به خدمات دولتی، ارتقای رضایت کارگزاران دولتی و افزایش رضایت مردم از خدمات دولتی مشخص شد. همچنین با بهرهمندی از مدل میدان نیرو، عوامل بازدارنده و پیشبرنده نیز تعیین شدند.
کلید واژگان
اجرای خطمشیتحول اداری
خطمشیگذاری
یادگیری خطمشی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایرانشاپا
2008-58772423-5342




