بوروکراسیهراسی: نگاه دوگانۀ شهروندان به خدمات عمومی
(ندگان)پدیدآور
مولوی, زینبطهماسبی, رضادانایی فرد, حسنحمیدی زاده, علینوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در زمینۀ تصویر منفی مدیریت دولتی و خدمات عمومی میان شهروندان مطالعات متعددی انجام گرفته است که اغلب آنها ناکارآمدی دولت را در نظر گرفتهاند و نگاه دوگانۀ شهروندان به خدمات عمومی در آنها بهندرت بررسی شده است. هدف این مقالۀ توصیفی ـ همبستگی، مفهومپردازی و شناسایی بوروکراسیهراسی است. به این منظور ابتدا با تحلیل اطلاعات حاصل از ارزشیابی عملکرد دستگاههای دولتی، بوروکراسیهراسی شناسایی و وجود آن تأیید شد. سپس، با پیمایش شهروندان برخی متغیرهای فردی مؤثر بر پدیدۀ بوروکراسیهراسی شناسایی شدند. جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ شهروندان 18 تا 70 سالهای بودند که در یک سال گذشته دستکم یک بار برای دریافت خدمات به یکی از سازمانهای عمومی مراجعه کردهاند. ابزار تحقیق، پرسشنامه و اسناد و مدارک بود و دادهها با رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بیاعتمادی به دولت و کارکنان بخش عمومی فقط با عملکرد خدمات عمومی مرتبط نیست و 29 درصد پاسخگویان بوروکراسیهراس هستند. متغیرهای سن، جنسیت، سطح تحصیلات و دفعات مراجعه برای دریافت خدمات نیز با بوروکراسیهراسی رابطه دارند، اما متغیرهای سطح درآمد و نوع شغل با بوروکراسیهراسی رابطۀ معناداری ندارند.
کلید واژگان
اعتماد عمومیبوروکراسی
بوروکراسیهراسی
خدمات عمومی
رضایت از خدمات دولت
7. اعتماد عمومی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-07-231396-05-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایراناستادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
شاپا
2008-58772423-5342




