نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorگرجی پور, حسینfa_IR
dc.contributor.authorخاشعی, وحیدfa_IR
dc.contributor.authorاسلامبولچی, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorاصغری صارم, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T19:20:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T19:20:43Z
dc.date.available1399-08-01T19:20:42Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T19:20:43Z
dc.date.issued2019-03-21en_US
dc.date.issued1398-01-01fa_IR
dc.date.submitted2018-11-03en_US
dc.date.submitted1397-08-12fa_IR
dc.identifier.citationگرجی پور, حسین, خاشعی, وحید, اسلامبولچی, علیرضا, اصغری صارم, علی. (1398). الگوی ارزشیابی فرایند خط‎مشی‎گذاری فرهنگی با رویکرد مطالعه کیفی اسناد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. مدیریت دولتی, 11(1), 47-72. doi: 10.22059/jipa.2019.268859.2409fa_IR
dc.identifier.issn2008-5877
dc.identifier.issn2423-5342
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jipa.2019.268859.2409
dc.identifier.urihttps://jipa.ut.ac.ir/article_69901.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/457864
dc.description.abstract<strong>هدف:</strong> ارزشیابی فرایند خط‎مشی‎گذاری فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران که بر مبنای هویت فرهنگی شناخته می‎شود، به الگوی بومی مبتنی بر فرهنگ دینی جامعه ایرانی نیاز دارد؛ زیراانتقال الگو‎های غیر بومیِ ارزشیابی خط‎مشی‌های فرهنگی، نمی‎تواند در این عرصه راهگشا باشد. این پژوهش به‎دنبال آن است که شاخص‎های مطلوبیت را برای ارزشیابی بومی در هر مرحله از فرایند خط‎مشی‎گذاری فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران شناسایی و تدوین کند. روش: روش اجرای پژوهش، بررسی کیفی سه سند «نقشه مهندسی فرهنگی کشور»، فصل مرتبط با فرهنگِ سند «چشم‎انداز توسعه 1404» و سند «اسلامی‎شدن دانشگاه‎های کشور»، با بهره‎مندی از روش تحلیل مضمون، به عنوان فرایندی برای تحلیل داده‎های متنی است. یافته‎ها: شاخص‎های مطلوب در فرایند خط‎مشی‎گذاری فرهنگی در قالب پنج دسته عبارت‎اند از: 1. مرحله شناخت و درک مسئله، شامل بصیریت‎‎افزایی، رشد ‎اجتماعی، هویت‎بخشی و تعمیق اصول و معارف دینی؛ 2. مرحله تهیه و تدوین راه‎حل‎ها، شامل کارآمدی، نوگرایی، اقتضا‎نگری و عقلانی علمی؛ 3. مرحله مشروعیت‎دهی، شامل اقناع‎پذیری و حمایت قانونی؛ 4. مرحله اجرا، شامل تناسب‎سازی زمانی و مکانی، ساختاربندی، بستر‎سازی نرم و سخت و موفقیت در مشروعیت دهی؛ 5. مرحله ارزیابی، شامل نظارت چندسطحی، نظارت مستمر و نظارت هوشمند. نتیجه‎گیری: الگوی ارزشیابی در فرایند خط‎مشی‎گذاری فرهنگی، این امکان را در اختیار خط‎مشی‎گذاران، مجریان و ذی‎نفعان قرار می‎دهد که در گام نخست، از بروز آسیب‎های احتمالی در تصمیم‌گیری‌ها و اقدام‎های فرهنگی پیشگیری کنند و در گام بعدی، در صورت دست‎نیافتن به اهداف فرهنگی، با رجوع به الگوی ارائه‌شده، موانع و مشکلات را شناسایی و آنها را حل کنند.fa_IR
dc.format.extent1173
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمدیریت دولتیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Public Administrationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jipa.2019.268859.2409
dc.subjectخط‎‎مشی‎گذاریfa_IR
dc.subjectفرهنگfa_IR
dc.subjectخط‎مشی‎گذاری فرهنگیfa_IR
dc.subjectارزشیابیfa_IR
dc.subjectارزشیابی خط‎مشیfa_IR
dc.subject07. مدیریت دولتی - سایر مباحث مرتبط با مدیریت دولتیfa_IR
dc.titleالگوی ارزشیابی فرایند خط‎مشی‎گذاری فرهنگی با رویکرد مطالعه کیفی اسناد فرهنگی جمهوری اسلامی ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue1
dc.citation.spage47
dc.citation.epage72
nlai.contributor.orcid0000-0002-1839-0620


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد