شناسایی و تدوین ویژگیهای مناسب برای احراز شایستگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
(ندگان)پدیدآور
کاوسی خامنه, روشنکپورعزت, علی اصغرعباسی, طیبهنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از اهداف اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران، رهایی از عقبماندگی و نیل به جایگاه توسعهیافتگی است. در این امتداد، استقرار نظام شایستهسالار، بهمثابۀ ضروریترین و زیربناییترین اقدام مؤثر بر توسعهیافتگی مد نظر قرار میگیرد؛ اقدامی که سایر عوامل ضروری برای توسعه را بهشدت تحت تأثیر قرار میدهد. از این رو چنین تأکید میشود که استقرار نظام شایستگی شرط اصلی نیل به توسعه است و یکی از ضروریترین الزامات تحقق نظام شایستگی و حکومت شایستهسالار، وجود ارکان شایسته است. پژوهش حاضر با بررسی مبانی نظری شایستگی مدیران و با استفاده از تجربۀ خبرگان مدیریت عالی در کشور، چارچوب شایستگیهای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را ارائه میدهد. روش پژوهش، تحلیل مضمونی است. روش گردآوری دادهها، مصاحبۀ عمیق با 14 تن از وزرای سابق، معاونان و مشاوران وزیر بوده است. نتایج مصاحبه در قالب 7 مضمون اصلی، شامل دوراندیشی و تحولآفرینی در نظام آموزش عالی، مهارت انسانی، مهارت فنی و مدیریتی، ویژگیهای اخلاقی، تجربههای اجرایی و مدیریتی، فراست سیاسی و بصیرت، دستهبندی شدهاند. در این امتداد، بر ضرورت فهم جریانهای اشتغال، سیر توسعۀ دانش در جهان و اهتمام به تصویرپردازی از چشمانداز مطلوب در مراودۀ دانش و بازار کار، تأکید میشود.
کلید واژگان
احراز شایستگیتحقیقات و فناوری
تحلیل مضمونی
شایستگی
وزیر علوم
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-04-211396-02-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایراناستاد گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2008-58772423-5342




