ارایه الگوی مناسب مدیریت خبرتلویزیون از دیدگاه کارشناسان (مطالعهی موردی سیمای جمهوری اسلامی ایران )
(ندگان)پدیدآور
نعمتی انارکی, داودنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در مقالهی حاضر که برگرفته از پژوهش نویسنده - درسال 1388 - درارتباط با خبر سیمای جمهوری اسلامی است، هدف اصلی ارایه الگویی مناسب برای مدیریت خبر تلویزیون است. این پژوهش که با بهرهگیری از دیدگاه چهارده کارشناس و با روش دلفی انجام شده در پی پاسخگویی به سه سؤال عمده است: جایگاه خبرتلویزیون ازدیدکارشناسان چیست؟ الگوی اجرایی مناسب در مدیریت خبر سیما چه میتواند باشد؟ چه متغیرهایی برمدیریت خبر اثر مطلوب میگذارند؟ نتایج این پژوهش که از سه مرحله دلفی بهدست آمده، نشان میدهد که جایگاه خبر سیما از جهت وضعیت پوشش جغرافیایی مناسب است، اما از لحاظ اعتبار در وضعیت متوسط قرار دارد و از دیگر نتایج پژوهش میتوان به احصاء هفت متغیر تأثیرگذار بر مدیریت خبر نام برد که اگر مدیریت خبر سیما به آنها توجه کند به الگویی مناسب دست خواهد یافت. از این متغیرها میتوان به توجه به نیازهای خبری مردم، نقشهای مدیریت و سرعت در انتشار نام برد. مهمترین نتیجه این پژوهش دستیابی به الگویی اجرایی است که از آن به الگوی سه گام نام برده شده و برگرفته از توافق جمعی کارشناسان پژوهش است. سه گام "تعیین"، "تولید" و " توزیع" از مراحل مختلف مدیریت خبر است که اگر توسط مکانیزمی واحد انجام شود در سطوح پایین با تغییرات جزیی همراه خواهد بود و فاصلهی بین تولید و توزیع کاهش مییابد و مهمتر اینکه از دپوی اخبار جلوگیری میشود.
کلید واژگان
الگوی اجراییخبر
سیمای جمهوری اسلامی ایران.
مدیریت خبر
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2011-04-211390-02-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده گروه ارتباطات صدا و سیما، ایرانشاپا
2008-58772423-5342




