مطالعهی تطبیقی گونهشناسیهای فرهنگ سازمانی مطالعهی موردی شرکتهای پگاه فارس و شام شام
(ندگان)پدیدآور
رضوانی, حمیدرضاسهام خدم, مازیارنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله گونه های فرهنگ سازمانی بررسی و مقایسه شدهاند. مدلهای بررسی شده عبارتند از: هریسون (1972) و هندی (1978)، دیل و کندی (1982)، کوئین (1988)، دشپاند و وبستر (1989)، اشنایدر (1994)، ساننفیلد (1373)، هلریگل و اسلوکام (1994)، ریچارد ال.دفت (1998)، کوئین و کامرون (1999)، دشپاند و فارلی (2004)، دنیسون (2008). این گونهشناسیها بر اساس مدل ارزشهای رقابتی جمعبندی شده و مدل دنیسون انتخاب شده است، که در آن چهار گونهی اصلی فرهنگ سازمانی عبارتند از: انطباقپذیری، مشارکتی، مأموریتی، یکپارچگی. در این پژوهش جامعهی آماری عبارت است از کارشناسان و مدیران شرکتهای پگاه فارس و شام شام. از آنجاییکه جامعهی آماری محدود است، نمونهگیری انجام نشده است و همچنین ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است؛ بنابراین 44 پرسشنامه از شرکت پگاه فارس و 32 پرسشنامه از شرکت شام شام جمعآوری شده است. نتایج نشان داد، فرهنگ سازمانی غالب در هر دو شرکت، فرهنگ مأموریتی است.
کلید واژگان
چارچوب ارزشهای رقابتیفرهنگ سازمانی
گونهشناسیهای فرهنگ سازمانی
مدل دنیسون
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2011-04-211390-02-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه مازندران، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه
شاپا
2008-58772423-5342




