بررسی شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب مدیریت دانش در صنعت خودروی ایران
(ندگان)پدیدآور
ابزری, مهدیشائمی, علیطالبی, هوشنگعبدالمنافی, سعیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به شتاب تحولات، محیط رقابتی و عدم اطمینان محیطی در دنیای امروز، دانش، راهبردیترین منبع برای حفظ و تقویت مزیت رقابتی بهشمار میرود و مدیریت اثربخش دانش یکی از جدیترین چالشهای سازمانها است. مدیریت دانش دارایی نهفته در ذهن افراد را به دارایی سازمانی تبدیل میکند، بهطوری که مجموعهی وسیعی از افرادی که در تصمیمگیریها دخیل هستند، به این ثروت دسترسی داشته و بتوانند از آن استفاده کنند. این مقاله بهدنبال بررسی شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب مدیریت دانش در صنعت خودروی کشور ایران است. بنابراین، پس از احصای مؤلفههای اصلی مدیریت دانش از طریق بررسی ادبیات موضوع، میزان توجه با این مؤلفهها در دو وضعیت موجود و مطلوب صنعت خودرو و میزان شکاف بین آنها مطالعه شده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش 120 نفر از طبقات مختلف کارکنان و مدیران صنعت خودرو بهصورت نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. نتایج تجزیه و تحلیل اطلاعات بیانگر آن است که بیشترین شکاف بین وضعیت مطلوب و موجود در بین مؤلفههای مدیریت دانش بهترتیب مربوط به ایجاد و کاربرد دانش است. در پایان پیشنهادهایی برای مدیران و دستاندرکاران صنعت خودرو ارایه شده است.
کلید واژگان
شکاف دانشصنعت خودرو
مدیریت دانش
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2011-04-211390-02-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان، ایراناستادیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان، ایران
استادیار گروه آمار دانشگاه اصفهان، ایران
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، رفتار سازمانی و منابع انسانی، دانشگاه اصفهان، ایران
شاپا
2008-58772423-5342




