رابطه عوامل فرهنگی ومذهبی با شادمانی اجتماعی (مورد مطالعه: ساکنان شهر اصفهان)
(ندگان)پدیدآور
محمدی, اصغرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از نیازهای اساسی انسان که می تواند در جنبه های اجتماعی، فرهنگی زندگی او تاثیر داشته باشد احساس شادمانی و نشاط می باشد ، پژوهش حاضر به رابطه عوامل فرهنگی و مذهبی با شادمانی اجتماعی و تاثیر آن بر توسعه اجتماعی(مورد مطالعه: ساکنان شهر اصفهان) پرداخته، جامعه آماری شامل 1663834 نفرجمعیت 10 ساله و بیشتر ساکن اصفهان که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 600 نفر، روش نمونه گیری سهمیه ای ای متناسب با حجم و سپس تصادفی اتفاقی انتخاب شد. چارچوب نظری َشامل: فور دای س، بوردیو، سیلگمن و الیسون البته نظریه غالب بوردیو است. و پایایی کل. مقادیر آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و شاخص های پژوهش از مقدار 7/0 بیشتر است. نتایج تحقیق نشان داد میزان احساس شادمانی اکثریت نمونه آماری (5/69 ) متوسط می باشد و همچین بین دینداری (38/0)، سرمایه فرهنگی (41/0)، برنامه های رسانه های جمعی (47/0) و امکانات تفریحی و رفاهی (63/0) همبستگی مثبت و متوسط وجود دارد و بین جنس، سن، تحصیلات ، درآمد ، شغل و احساس شادمانی نیز رابطه وجود دارد.نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ضرایب کلیهی متغیرهای مستقل در مدل رگرسیونی برازش شده، در سطح خطای 05/0 معنیدار هستند (05/0 p
کلید واژگان
: شادمانی اجتماعیسرمایه فرهنگی
دینداری
رسانه
امکانات رفاهی و تفریحی
شماره نشریه
444تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01




