تاثیر حمایتهای اجتماعی توسعهپذیر بر رضایتمندی مشتری و رفتار شهروندی
(ندگان)پدیدآور
حمدی, کریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ظهور پدیده جهانیشدن و انفجار اطلاعات و بهدنبال آن رشد تجارت جهانی و توسعه فناوری و اینترنت در شرایط کنونی زمینههای دسترسی سریع به اطلاعات و افزایش رقابت در فضای کسب و کار را فراهم نمودهاند. بطوریکه شرکتها مدام مجبور به پایش محیط کسب و کار، اتخاذ تصمیم و اعمال واکنش سریع در قبال فرصتها و تهدیدهای پیش آمده میباشند. با پیدایش تکنولوژیهای نوظهور (اینترنت و رسانه اجتماعی)، برای کسب و کارها و مشتریان الزامی است که راههایی بیابند تا از مزایای تکنولوژی و جامعه برندی بهره ببرند. یکی از روشهای تاثیرگذار در ایجاد شناخت بهتر و دقیقتر از رفتار مشتریان، تحقیق در جوامع برندی است. این پژوهش تاثیر حمایت اجتماعی بر رضایتمندی مشتریان و رفتار شهروندی را در جامعه برندی گروه اقتصادی گلستان مورد بررسی قرار داده است. مطالعه حاضر از منظر گردآوری داده، روشی توصیفی (غیر آزمایشی) و همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری محسوب میشود. توصیفی از این جهت که محقق تنها در راستای بررسی وضع موجود متغیرهای حوزهی پژوهش مطالعه و بررسی انجام داده و به این دلیل همبستگی تلقی میشود که محقق به انتظار ارائه مدلی علَی برای تبیین روابط بین متغیرهای پژوهش میباشد که جهت ارزیابی مدل و استخراج میزان تاثیر حمایت اجتماعی بر رضایتمندی مشتری و رفتار شهروندی در جوامع برندی آنلاین – مطالعه موردی در صنایع غذایی ایران، ازنرمافزارآموس استفادهگردید. نتایجارزیابی صورتگرفته در این پژوهش نشان میدهد، در یک جامعه برندی از صنعت مواد غذایی ایران، حمایت اجتماعی شامل حمایت اطلاعاتی و حمایت عاطفی بر رضایتمندی و رفتار شهروندی مشتری با عواملی چون ارائه بازخورد به شرکت، معرفی شرکت به دیگران و کمک به سایر مشتریان تاثیرگذار میباشد.
کلید واژگان
بازاریابیبرند
جامعه برندی
حمایت اجتماعی
حمایت اطلاعاتی
حمایت عاطفی
رضایتمندی
رضایتمندی مشتری
رفتار شهروندی
مشتری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01




