نقش شبکههای اجتماعی مجازی در فرهنگ سیاسی ایران (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاههای تهران)
(ندگان)پدیدآور
طبیبی جبلی, مجیدازغندی, علیرضاطاهری, ابوالقاسمشالچی, وحیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر بر اساس مطالعه یک نمونه 385 نفری از دانشجویان دانشگاههای تهران با روش پیمایشی و استفاده از تکنیک پرسشنامه است که به تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر فرهنگ سیاسی دانشجویان پرداخته است. در این پژوهش بر مبنای نظریه فرهنگ سیاسی آلموند و وربا سه نوع فرهنگ سیاسی «سنتی»، «تبعی» و «مشارکتی» در نظر گرفته شده است. این سه نوع فرهنگ سیاسی بر اساس سه بعد «شناختی»، «احساسی» و «ارزشیابانه» نسبت به چهار مقوله «نظام»، «دروندادها»، «بروندادها» و «خود به عنوان یک بازیگر» مشخص میشود. متغیرهای زمینهای و مستقل در این پژوهش عبارتاند از جنسیت، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، نوع دانشگاه و شبکههای اجتماعی مجازی. نتایج تحقیق نشان میدهد که جمعیت مورد مطالعه الگوهای یکسانی از فرهنگ سیاسی دارند و الگوی غالب در میان آنان الگوی مشارکتی مثبت است اگرچه الگوی مشارکتی منفی نیز در بین آنها وجود دارد که در نظریات آلموند و همکارانش تعریف نشده است.
کلید واژگان
شبکههای اجتماعی مجازیفرهنگ سیاسی سنتی
انفعالی و فعال مثبت و منفی
جهتگیری شناختی
احساسی و ارزشیابانه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری علوم سیاسی، گرایش مسائل ایران، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستاد گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استاد گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره) ، تهران، ایران




