نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعرب یوسف‌آبادی, فائزهfa_IR
dc.contributor.authorدیانتی, الهامfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T19:10:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T19:10:15Z
dc.date.available1399-08-01T19:10:15Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T19:10:15Z
dc.date.issued2018-06-22en_US
dc.date.issued1397-04-01fa_IR
dc.date.submitted2016-07-21en_US
dc.date.submitted1395-04-31fa_IR
dc.identifier.citationعرب یوسف‌آبادی, فائزه, دیانتی, الهام. (1397). بازتاب کهن‌الگوهای نظریۀ یونگ در کتاب «من زنده‌ام». پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت, 7(1), 147-161. doi: 10.22059/jlcr.2018.66408fa_IR
dc.identifier.issn2382-9850
dc.identifier.issn2676-7627
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jlcr.2018.66408
dc.identifier.urihttps://jlcr.ut.ac.ir/article_66408.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/457135
dc.description.abstractکتابِ <em>من زنده‌ام</em> از آثار پیشگام حوزۀ نشر خاطرات خودنگاشت زنان در دوران اسارت است. شناخت روان‌شناسانۀ ابعاد مختلف کیفیات روحی زنان رزمنده در دوران اسارت، برای افزایش روحیۀ پایداری و استقامت و نیز الگوگیری از این شیرزنان ضروری است. پژوهش حاضر بر آن است تا با روش تحلیلی ـ توصیفی به روان‌شناسی تحلیلی این اثر بپردازد. هدف این جستار، بررسی و شناخت کهن‌الگوهای نظریۀ یونگ در این روایت است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که هر یک از شخصیت‌های موجود در روایت، منعکس‌کنندۀ یکی از کهن‌الگوهای نظریۀ یونگ است. کهن‌الگوی مادر اعظم در این روایت، شامل دو مصداق «مادر» و «وطن» است. مصداق کهن‌الگوی شخصیت «پیر خردمند» یا «پیرمرد دانا» در این اثر، «امام خمینی<sup>(ره)</sup>» است که رهبر و راهنمای معصومه بوده، باعث تحول فکری او شده‌است. در این روایت، کهن‌الگوی آنیمای مثبت، شخصیت «سید صفر صالحی» را به کنش‌های مختلف برانگیخته‌است. آنیمای مثبتی که معصومه در دل سید صفر صالحی افکنده، او را مبدل به فردی مصمم کرده‌است که تکامل و جاودانگی خود را با وجود معصومه و زندگی در کنار او می‌داند. از سوی دیگر، به دلیل حضور مؤثر یک بانو در فعالیت‌های مردانه با تجلی و ظهور آنیموس در روان معصومه آباد مواجه هستیم. بر این اساس، قهرمان این روایت، زنی آزاده و قدرتمند است که هم‌پای مردان به مبارزه می‌پردازد و در فراز و نشیب انقلاب به عنوان یک عامل اثرگذار ظاهر می‌شود وآنیموس تقویت‌شدۀ او در دوران اسارت، قوی‌ترین چهره‌ای را به نمایش می‌گذارد که زنی در عصر او می‌توانست داشته باشد.fa_IR
dc.format.extent229
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherTehran University, Faculty of Literature & Humanitiesen_US
dc.relation.ispartofپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغتfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Literary Criticism and Rhetoricen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jlcr.2018.66408
dc.subjectکهن‌الگوهاfa_IR
dc.subjectیونگfa_IR
dc.subjectمن زنده‌امfa_IR
dc.subjectآنیماfa_IR
dc.subjectآنیموسfa_IR
dc.subjectکهن‌الگوی مادر اعظمfa_IR
dc.subjectپیر خردمندfa_IR
dc.titleبازتاب کهن‌الگوهای نظریۀ یونگ در کتاب «من زنده‌ام»fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زابلfa_IR
dc.contributor.departmentدانش ‌آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زابلfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue1
dc.citation.spage147
dc.citation.epage161


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد