• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
    • دوره 47, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
    • دوره 47, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مشاغل نوین مبتنی بر فناوری‌های اطلاعات برای فارغ‌التحصیلان علوم اطلاعات و دانش‌شناسی در عصر حاضر

    (ندگان)پدیدآور
    شهبازی, رحیمفهیم نیا, فاطمهحکیم‌زاده, رضوان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    442.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر فناوری‌های اطلاعات بر فرصت‌های شغلی نوین کتابداری و اطلاع‌رسانی و تحلیل محتوای آگهی‌های استخدام است. روش‌شناسی:رویکرد این پژوهش کیفی و روش آن تحلیل محتواست. در نمونه‌گیری هدفمند 276 آگهی استخدام منتشر شده در سایت کاریابی indeed (در شش ماه اول سال 2013) واز کشورهای کانادا و آمریکا انتخاب و تحلیل شدند. یافته‌ها: از 267 آگهی استخدام کتابداریِ مبتنی بر فناوری اطلاعات، 95 پست سازمانی و شغل نوین شناسایی شد. یافته‌ها نشان داد که چهار گروه شغلی "کتابدار سیستم‌ها"، "کتابدار متاداده"، "کتابدار منابع الکترونیکی" و "کتابدار وب"، سه چهارم آگهی‌های استخدام را به‌خود اختصاص داده‌اند. در 71 درصد از آگهی‌های استخدام نیز، داشتن مدرک کارشناسی ارشد مورد تأیید انجمن کتابداران آمریکا یا معادل آن برای استخدام لازم دانسته شده است. تحلیل سرفصل‌های دورۀ کارشناسی علم اطلاعات و دانش‌شناسی نشان داد، واحدهای درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات برای تربیت کتابدار در سرفصل جدید وزارت علوم (مصوب 1388)، در مجموع به ارزش 18 واحد (14 درصد) هستند.
    کلید واژگان
    برنامۀ آموزشی
    فناوری اطلاعات
    کتابدار دیجیتال
    کتابدار سیستم‌ها
    کتابدار وب

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2013-09-23
    1392-07-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی- گرایش مدیریت اطلاعات دانشگاه تهران
    دانشیار، دانشکدۀ علوم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه تهران
    دانشیار گروه روش‌ها و برنامه‌های آموزشی و درسی دانشگاه تهران

    شاپا
    1338-1026
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jlib.2013.51124
    https://jlib.ut.ac.ir/article_51124.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/456731

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب