ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دیجیتال بر اساس الگوی دیجیکوال (مورد مطالعه: کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه تهران)
(ندگان)پدیدآور
جعفربگلو, مریمحمیدی, محسنانوری, شاپورفامیل روحانی, سید علی اکبرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف از این پژوهش دستیابی به کیفیت مطلوب در خدماترسانی کتابخانههای دیجیتال دانشگاهی با استفاده از ابزار دیجیکوال است. روش تحقیق: این تحقیق کاربردی و ماهیت آن تحلیلی - پیمایشی است. جامعۀ آماری آن کاربران عضو کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه تهران در سه گروه استادان (600 نفر)، دانشجویان (2300 نفر) و کتابداران (1100 نفر) هستند و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و برای تحلیل از آزمون ویلکاکسون و تی زوجی استفاده شده و مؤلفهها با آزمون فریدمن رتبهبندی شده است. یافتهها: شکاف کیفیت خدمات بین وضعیت موجود و مطلوب در مؤلفههای قابلیت کاوش (75/0)، پوشش موضوعی و قابلیت استفاده (07/1)، دسترسپذیری (12/1)، قابلیت اطمینان (17/1)، دقت و صحت (22/1)، سازمانیافتگی (35/1)، قابلیت اعتبار (47/1)، قابلیت مرور (8/1)، پیوندهای فعال (91/1)، رضایتمندی (19/2) و خودکفایی(30/2) بهترتیب افزایش را نشان میدهد. نتیجهگیری: در مؤلفههای قابلیت کاوش، پوشش موضوعی و قابلیت استفاده، کمترین شکاف و در خودکفایی، پیوندهای فعال و رضایتمندی بیشترین شکاف بین دو وضعیت موجود و مطلوب وجود دارد.
کلید واژگان
ارزیابیدیجیکوال
کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه تهران
کیفیت خدمات
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات همدانگروه کتابداری و اطلاعرسانی واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد، ایران
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات همدان




